Spørgsmål:
Jeg er en pige på 17 år, som har haft ubeskyttet samleje med min kæreste et par gange inden for den seneste måned. Alle gangene har han dog trukket den ud i god tid inden han kom, men har hørt at der kun stadig kan være en risiko, når man bruger den metode. Min menstruation er nu 11 dage forsinket, og det gør mig virkelig bekymret. Jeg stoppede på p-piller for lidt over 2 måneder siden, efter at have været på dem i 1,5 år. Jeg har haft en cyklus/menstruation siden det, som kom meget regelmæssigt præcist en måned efter jeg havde færdiggjort min sidste pakke. Jeg tog en graviditetstest for et par dage siden, som var negativ. Men efter den havde ligget i ca. et døgn, begyndte jeg at kunne se en meget svag streg. Den er svær at se, med er ikke i tvivl om at den er der. Er sindssygt i tvivl om hvad jeg skal gøre, og hvor bekymret jeg skal være, i forhold til hvor stor risikoen er?

Svar:
Hej!  Det er jo godt, du har taget en graviditetstest. Det er almindeligt at din cyklus kan være uregelmæssig lige efter, du er stoppet med at tage p-piller. Også selvom den første menstruation kom regelmæssigt. Men når du har haft ubeskyttet samleje kan den manglende menstruation også være tegn på graviditet.
Det er rigtigt nok, at der kan opstå en graviditet selvom fyren trækker sig ud før, han få udløsning - det skriver vi mere om på vores side om afbrudt samleje her, hvis du vil vide det. Risikoens størrelse er svær at sige noget om undtagen at den er der, når du har haft ubeskyttet samleje og også selvom han trak sig ud.
Med det du skriver, kan det være en god idé at tage en graviditetstest igen efter nogle dage. En graviditetstest skal bruge en vis mængde af graviditetshormonet HCG for at give et svar og man begynder først at danne det, når et befrugtet æg sætter sig fast i livmoren. Det sker som regel 5-6 døgn efter samlejet. Du skal ikke lægge noget i, at der kom en utydelig streg efter testen havde ligget et døgn. Du kan evt. læse mere om graviditetstest herinde.
Hvis testen viser positiv, kan du læse mere her om at være uønsket gravid og om hvordan du kan få abort, når du er under 18 år.
Vi håber, det svarer på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller til at ringe eller chatte med os på hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.