Spørgsmål:
Hej Jeg er på p-piller og har ret ofte sex med min kæreste både med og uden kondom. Jeg skulle have min mens her i onsdags, men der kom kun brugen pletter. Er det også menstruation? Jeg har kun blødt ca 3-4 dråber “rigtig” blod i min pause. Kan man så sige at jeg har haft min menstruation eller er der chance for at jeg er gravid? Har også haft mine almindelige menstruations smerter i maven. Håber i forstår mit spørgsmål.

Svar:
Hejsa!
Helt klart. Det lyder som om at du har været på p-piller længe og holder pause efter de 21 dage, og dette er noget nyt du ikke har oplevet før.
Der kan være flere årsager til at ens menstruation kan være anderledes.
• Glemt p-pille
Det kan være du har glemt en p-pille og således får pletblødning i den forbindelse.
• Forsinket menstruation
Det kan være at din menstruation er forsinket, således at det du oplevede her var ikke ”din rigtige menstruation”, men at der kommer mere senere. Menstruationen kan være forsinket at flere årsager, som stress og manglende spisen og selvfølgelig den helt store… graviditet.
• Let menstruation
Mange oplever at deres menstruationen bliver andeledes når de tager p-piller, fx at den bliver mindre. Dette kan være tilfældet her.
• Gravid
Det kan være du er blevet gravid og du bør derfor tage en test. Generelt anbefaler vi altid at hvis du er det mindste i tvivl. Så tag en test. Sandsynligheden for at blive gravid på p-piller er ikke 0%, så der er altid en lille risiko selv når man tager pillerne helt perfekt og ikke glemmer nogle.
• Kontaktblødning
Hvis pletblødningen har været i forbindelse med sex og særligt hvis det er sket flere gange, så vil vi anbefale at ringe til egen læge.
Jeg håber det hjælper. Yderligere spørgsmål er du velkommen til at stille her på siden eller ringe på 70202266 eller  ring til egen læge for mere afklaring af årsagen til pletblødningen.
Mvh Sexlinien, xx16