Spørgsmål:
Jeg har nu de sidste 2 gange glemt min seksuelle oplevelse med min partner morgenen efter vi havde sex. Jeg har ikke drukket eller indtaget andet, vi har dyrket sex om natten hvor jeg er faldet i søvn hurtigt efter vi blev færdige, og når jeg så vågnet igen om morgenen kan jeg næsten intet huske fra det (kun i små huller, som et blackout)

Svar:
Hej og tak for dit henvendelse.
Det lyder ikke rart at have følelsen af blackout i forbindelse med sex. Vi kan godt forstå, hvis du føler dig forvirret og måske også utilpas over det.
Det er svært for os at sige, hvad der kan være skyld i, at du ikke kan huske de seksuelle oplevelser. Det er ikke sikkert, at vi forstår dig rigtigt, men det lyder lidt som om, at du og din partner er vågnet om natten, har haft sex og så er faldet i søvn igen. Hvis det er tilfældet, mener vi ikke umiddelbart, at det er mærkeligt, at du kommer til at glemme samlejet. Måske bliver det blandet lidt sammen med søvnen og drømmene i dit hoved. Det kan være lidt ligesom, at man sjældent kan huske den sidste tid inden man falder i søvn.
Nogle gange kan må også få hukommelsestab, hvis der er noget, man virkelig gerne vil glemme. Ud fra det du skriver, kan vi slet ikke vide om det er tilfældet for dig. Men nogle mennesker kan også glemme - eller 'fortrænge' - ubehagelige seksuelle oplevelser, simpelthen fordi de ønsker, at de aldrig skulle være sket. Da vi ikke kender din situation særlig godt, eller kender dig eller din partner, kan vi ikke vide om denne mulighed overhovedet er sandsynlig. Vi ønsker ikke at 'skabe' en ubehagelig situation i din bevidsthed, så vi nævner kun dette, fordi det af og til kan være tilfældet for nogle.
Hukommelsestab eller blackouts kan også i nogle tilfælde komme af, at man har slået hovedet eller er syg. Du skriver ikke noget om de ting, men vi vil blot nævne det her. Hvis du bliver ved med at opleve hukommelsestab, og også oplever det i forbindelse med andre situationer end sex, vil vi råde dig til at bestille en tid hos din læge, og fortælle om situationen.
Da du ikke skriver så meget information i dit spørgsmål, kan vi ikke vide, hvad der er sket i din situation. Derfor har vi skrevet en række muligheder, som du kan overveje på egen hånd. Det kunne dog også være en rigtig god idé for dig at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 all hverdage mellem 15 og 19. På den måde får du mulighed for at forklare din situation lidt nærmere og kan på den måde få en bedre rådgivning.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140