Spørgsmål:
Kære sexlinjen jeg er en dreng på 17 der har følgende spørgsmål: Når jeg onaneer har jeg svært ved at få udløsning og når jeg så får det er det bare lidt væske ved pik hovedet det sprøjter ikke som det gjorde førhen hvordan kan det være? Mvh Dreng på 17

Svar:
Hejsa!
Der er rigtig mange mænd der på et tidspunkt oplever at have svært ved at få udløsning. Der kan være rigtig mange almindelige årsager til at der bliver lukket lidt af dernede. Det kan tit være nogle psykiske problemstillinger som stress eller træthed, men også medicin eller sygdom, der kan påvirke manglende sædafgang.
Hvis der er sket en omvæltning af en eller anden grad i dit liv, der fylder for dig, kan det sagtens være en årsag til, at du har svært ved at få sædafgang. Det er desværre tit også sådan at når man først har oplevet sådan noget, kan man godt få præstationsangst over for dig selv. Man har så meget lyst til at det skal ske, at man kan komme til at presse sig selv så meget, at kroppen ikke tillader det.
Det kan være en god ide at tage sig god tid, og prøve ikke at tænke så meget på det, når du onaner. Det er meget nemmere sagt end gjort, det ved vi godt. Men at slappe helt af i det, tage det som det kommer, og kun gøre ting som man har lyst til i øjeblikket, kan være en virkelig god måde at få en god oplevelse med onani.
Når det så er sagt. Både hvis du har nogle ting der fylder ekstra meget i dit hoved eller ej, kan det være en rigtig god ide at snakke med en læge om det. Vedkommende vil kunne hjælpe dig videre, både hvis det skulle være en psykisk udfordring eller en fysisk. Hvis det du oplever er en pludselig uforklarlig ændring i din sædafgang, og det har stået på i nået tid, kan det også være en god ide at snakke med en læge om det. Ikke mindst bare for at afklare en bekymring.
Vi håber dette svar kunne hjælpe dig lidt.
Ellers er du altid velkommen til at chatte eller ringe til os på 70 20 22 66.
Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Mvh Sexlinien