Spørgsmål:
Jeg var sammen med en fyr for ca. 2 uger siden hvor vi brugte kondom. Da vi var færdige så jeg at han ikke havde kondomet på. Jeg spurgte ind til det og han sagde at det generede og var for lille, så antog at han havde taget det af undervejs for jeg kunne ikke mærke noget. (Det var så heller ikke i orden af ham at han ikke sagde noget) Det skal lige siges at jeg har spiral, så min bekymring lægger ikke på om jeg kan være blevet gravid. Her ca. 2 uger efter samlejet går jeg på toilettet og mærker noget underligt ved skeden. Til min store overraskelse ser jeg at det er kondomet, som jeg så har haft siddende oppe i skeden i to uger. Min bekymring er så om det er skadeligt at jeg har haft det siddende i så lang tid? Bør jeg undersøges nærmere? Er bange for at det på en eller anden måde kunne føre til sterilitet eller andet..

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål
Det er umiddelbart ikke farligt, at I "glemte" kondomet deroppe. Dog er der en lille øget risiko for infektion, så det er en god idé at være opmærksom på, hvis du begynder at opleve smerter, anderledes lugte eller en ændring i dit udflåd (farve, konsistens, lugt mm.) Hvis du er bekymret, kan du tage et smut forbi lægen, som lige kan undersøge dig.
Du skriver, at fyren fjernede kondomet, mens I havde sex, uden at sige det til dig. Det er faktisk en form for overgreb, der hedder "stealthing". Det bygger på, at du har samtykket til sex med kondom - og ikke sex uden kondom. Vi vil ikke vurdere på dine vegne om det var et overgreb, grænseoverskridende eller noget tredje, men blot informere om fænomenet, og at det ikke er okay.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Du er mere end velkommen til at skrive igen eller fange os på chat eller telefon 70 20 22 66 på hverdage mellem 15 og 19, hvis du har flere spørgsmål.
Mvh Sexlinien, Xx130