Spørgsmål:
Hej, Jeg har udflåd hver dag og mine trusser er våde hver dag af det. Der er nogle gange hvor jeg føler, at jeg blir nødt til at skifte trusser fordi de føles våde. Det har stået på i et stykke tid, men nu er jeg meget træt af det. Derudover er der en fiskelugt nogle gange. Det dog kun sådan 1 gang hver 2. Uge jeg kan lugte det, nogle gange lidt oftere. Skal lige siges til info at jeg ikke har haft sex i 7 måneder. Skal jeg gå til lægen med alt det der eller er det normalt? Er der noget jeg kan gøre for at mindske udflåden og at mine trusser bliver våde? Hilsen pige på 19 år

Svar:
Hej pige på 19 år,
Tak for dit spørgsmål. I nogle perioder af ens cyklus er det almindeligt at opleve øget udflåd - blandt andet op til ens menstruation eller i forbindelse med ægløsning. Udflåd har generelt en sur lugt, det skyldes ph-værdien i underlivet, som skal være sur. Ændrer den lugt sig og er den mere sur eller anderledes fra normalen kombineret med øget mængde udflå, er det altid en god idé at opsøge lægen for at undersøge, hvad der kan være årsagen. Måske det kan være en betændelsestilstand, noget svamp eller en sexsygdom? Det er kun lægen, der kan give dig det svar. Held og lykke med det!
Vi håber det var svar på dit spørgsmål. Hvis du har brug for at få noget uddybet, eller bare gerne vil have mere rådgivning, er du velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
xx-121
Pige/Kvinde på _ år