Spørgsmål:
Hvad er straffen for en 17 årige, hvis en 17 og 14 årige har sex, men begge er okay med det? Dette er i tilfældet af at en forældre mælder det.

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Det vigtigste når man skal have sex med hinanden, uanset alder, er, at der er samtykke, og at man ikke er i tvivl om at begge to er enige om, at de har lyst til sex med hinanden. Man kan give samtykke på mange måder. Både ved at sige det med ord og med kroppen. Det kan f.eks. være ved at sige ”jeg har lyst til dig” og ved at være engageret.
Loven omkring den seksuelle lavalder er ikke til for, at unge mennesker, der er i et gensidigt forhold, ikke kan være sammen. Den er til for at beskytte børn og unge. Man skal dog stadig være opmærksom på, at man som den ældste i forholdet har et øget ansvar, og muligvis kan straffes, hvis der skulle være tvivl om f.eks. samtykke.
Ud fra dit spørgsmål lyder det til, at du måske kunne være i tvivl om din partners forældre kunne finde på at melde dig, hvis I har sex med hinanden. Hvordan kan det mon være, at du er nervøs for det? De fleste forældre ved godt, at unge mennesker har sex med hinanden, og har det helt fint med det. De var jo også selv unge engang.
Hvis du er nervøs for det, så ville det måske være en god idé, at din partner snakkede med sine forældre om, at I gerne vil have sex med hinanden? Så ville de ikke blive overrasket over at det sker, og samtidig ville de vide, at din partner selv har lyst til at have sex med dig og ikke tvinges til det. Men det er jo ikke fordi I skal spørge dem om lov til at have sex. Det er noget dig og din partner selv bestemmer, om I har.
Du kan læse mere om den seksuelle lavalder her.
Vi håber, at det var svar nok på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at kontakte Sexlinien igen på chat eller telefon 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
Sexlinien