Spørgsmål:
Min kæreste og jeg har været sammen i 9 år og vi har ikke været sammen med andre i den periode. Nu er vi kommet i tvivl om det er sikkert at dyrke oralsex på hinanden. Er der forbundet en sygdomsrisiko med det?

Svar:
Hej
Mange sexsygdomme smitter også ved oralsex, selvom sansynligheden for det er lavere end ved pik-i-skede-sex og analsex. Men hvis I har været eksklusivt sammen i 9 år og blev testet i begyndelsen af jeres forhold eller bare aldrig har været sammen med andre end hinanden, er det ikke noget, I behøver være bekymrede for. Undtagelsen er herpes, der kan sidde både ved munden (hvor det oftest kaldes forkølelsessår) og ved kønsdelene. Herpes kan krydssmitte, dvs. at hvis man har et udbrud ved munden og giver sin partner oralsex, kan det smitte til kønsdelene/anus. Mange undgår helt at have oralsex i de perioder der har udbrud af forkølelsessår, og nogle bruger kondom/slikkelapper og sørger for at være meget omhyggelige med hygjeine. I kan læse mere om herpes her.
Vi håber, at det var svar på jeres spørgsmål, ellers kan I ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70202266
Hilsen Sexlinien, XX101