Spørgsmål:
Jeg har hørt at kun 2% af Afab kan få sprøjte orgasme og det noget med hvordan glans sidder /ligger er i kroppen. Er det rigtigt og hvordan ved man, om ens glans er fysisk til det? ??

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål!
Vi har ikke umiddelbart noget statistik på, hvor mange som er tildelt det kvindelige køn ved fødslen/mennesker som har en skede/afabs, der kan få en sprøjteorgasme.
Der er desværre en hel del vi ikke ved (endnu) om sprøjteorgasmer, og vi kan ikke udelukke at der kan være en sammenhæng med hvordan ens glans/klitoris ligger inde i kroppen.
Det vi KAN sige er dog, at en sprøjteorgasme som regel opstår som en del af en ”skedeorgasme”. Det kan man kalde orgasmer, som er udløst af, at man er blevet stimuleret inde i skeden.
Nogle forskere mener, at væsken som kommer ved en sprøjteorgasme dannes i nogle kirtler, som sidder rundt om urinrøret lige bagved der, hvor ”G-punktet” sidder. G-punktet er en erogen zone eller et område, hvor nogle med skeder oplever at være særligt følsomme. Men det er altså også et område, man ikke ved så meget om endnu!
Massage/stimuli omkring G-punkts-området kan for nogle give en sprøjteorgasme. Området sidder omkring 2-5 centimeter inde i skeden ud mod maven/kønsbenet. Ved at massere her stimulerer man faktisk både skedevæggen, og urinrøret og de indvendige dele af klitoris, som ligger bagved. Så måske det også er det, du har hørt noget om?
Vi håber at du kan bruge vores svar til noget, og ellers er du altid meget velkommen til at skrive igen eller kontakte os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem klokken 15:00 og 19:00.
Vi har også linket til nogle forskellige emnesider på Sexlinien.dk.
Hilsen Sexlinien xx143
Transperson/transkønnet på _ år