Spørgsmål:
Hej Jeg er en kvinde på 18 år. Jeg har været seksuelt aktiv længe, og har aldrig haft nogle problemer med at være for stram eller tør eller noget. Men på det seneste har min kæreste og jeg haft problemer når vi skal have sex. Jeg er simpelthen for stram og det gør ondt. Jeg er tændt, jeg er våd og jeg har lyst, men jeg kan ikke få mere end én finger op. Jeg forstår ikke hvorfor, og det er ikke noget jeg nogensinde har oplevet før. Vi har prøvet glidecreme, men det gør stadig for ondt. Hvad er der galt?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det lyder virkelige ikke særlig rart, for sex skal jo være en god oplevelse og ikke gøre ondt. Der kan være flere grunde til at du har smerter. En del kvinder oplever muskelspændinger i underlivet, som kan gøre det smertefuldt at have penetrationssex. Det kan gå væk over tid eller hvis man laver nogle øvelser.
Muskelspændinger i underlivet, kan nogle gange være i sammenhæng med, at man er lidt presset på nogle andre parameter i sit liv, så det kunne måske være en idé, og hvis du har mulighed for det og tænker det er relevant, at du slapper lidt mere af og passer lidt mere på dig selv det næste stykke tid.
Sex kan også være andet end penetrationssex, det kan være kærtegn på resten af kroppen eller kønsdelene, med munden eller hænderne. Eller hvad du og din kæreste synes er rart.
Hvis det ikke går væk inden for den næste stykke tid eller bliver værre, så kunne det være en idé at opsøge en læge.
Håber det kan hjælpe og du fik svar på dit spørgsmål. Ellers kan du ringe på 70 20 22 66, eller skrive til os på chatten.
Bedste hilsner Sexlinien