Spørgsmål:
Hej, jeg er en 19 årig pige som lige er startet op på p-piller. Jeg har en super sød kæreste og vi har brugt kondom indtil videre, men kunne godt tænke os at prøve uden (ingen af os har haft sex med andre). Problemet er bare at jeg startede på p-piller en tilfældig dag og altså ikke på min første menstruation, og er derfor blevet i tvivl om hvornår jeg er fuldt beskyttet. Har kunne læse nogen steder at det er efter syv dage, men andre siger først efter næste menstruation. Er derfor bare blevet lidt i tvivl, har nemlig virkelig meget lyst til at være sammen med min kæreste uden kondom, men ønsker selvfølgelig ikke at blive gravid.

Svar:
Hej pige på 19 år,
Tak for din besked, tager man ikke sin p-pille på første blødningsdag, skal man blot huske at bruge kondom i 7 dage og derfra er man beskyttet mod graviditet - og kan dermed have sex uden kondom. Normalt anbefaler vi par, der gerne vil smide kondomet, at gå til lægen for at blive testet imod sexsygdomme. Men det er ikke nødvendigt for jer, da I ikke har haft sex med andre. Så er der gået syv dage fra du tog første pille, sp kan I være helt rolige og nyde sex uden kondom.
God fornøjelse! Kh Sexlinien
xx-121