Spørgsmål:
Hej. Jeg har et spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på på internettet, så håber i kan hjælpe mig???? Jeg har en streng i skeden som jeg er ret træt af. Den gør sådan at jeg ikke kan få noget op i mig. Strengen (en hud streng) er meget tynd men sidder lige foran skeden. Jeg ville godt kunne få en finger ind på hver side, men ikke noget større end en finger, og jeg har ret smalle fingre. Jeg syntes det er ved at blive et problem da jeg jo er blevet ældre, og syntes det er lidt spændende at begynde at onanere. Jeg er vildt bange for at jeg ikke kan have sex hvis jeg får en kæreste. Min skede udvider sig kun lidt selvom jeg er liderlig. Og det er vildt ubehageligt hvis jeg prøver at stikke noget lidt større op. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Den giver sig lidt, men begynder st blive ubehageligt. Det er også et problem når jeg bruger tampon. Engang kunne jeg ikke få den ud og endte med st tage på skadestuen med min mor. Havde haft den i i otte timer. Hun havde også prøvet, men strengen vikler sig om tamponen så jeg ikke kan få den ud. Det er ved st være tre år siden. Lægen sagde jeg skulle vente et år, men der sker det damme når jeg prøver. Jeg kan ikke få den ud. Jeg spænder ikke. Det er strengen der er i vejen. Så jeg vil høre om i ved hvad det er. Jeg kan ikke finde svar på internettet, og tør ikke spørge min læge. Kan man få den væk? Hvis ja hvordan?

Svar:
Hej! Vi har før fået spørgsmål om det samme fra andre piger og kan godt forstå, du er træt af den streng. Hudstrengen er en del af din kønskrans og er derfor helt almindelig selvom det er de færreste piger, hvor kønskransen driller på den måde. Men det er helt klart, du ikke skal finde dig i, at den driller dig så meget. Hverken ved tamponbrug eller i forbindelse med onani eller sex - du skal have lov til kunne gøre de ting så ubesværet, det er muligt.
Du skal tilbage op til lægen og bede om, at få strengen klippet over - måske troede lægen den gang, at strengen ville briste af sig selv, men det har den altså ikke gjort. Hvis du ikke tør spørge lægen selv, så tal med din mor igen om at tage hende med op til lægen, fordi du fortsat har problemet og er bange for at du ender på skadestuen igen. Det vil alle gerne undgå sker igen. Og lægen er vant til problemer som vedrører både pigers og drenges underliv, så det tænker vedkommende ikke så meget over.
Har du flere spørgsmål, kan du skrive igen - eller du kan chatte eller ringe i åbningstiden kl. 15-19. Hilsen Sexlinien, XX7.