Spørgsmål:
Hej Nogle gange ( Dagene op til og efter min menstruation) begynder det at lugte lidt der nede. Ved ikke om det er mit udflåd, men nogle gange når jeg sidder ned og samler knæerne ind til mig kan jeg selv lugte det, selvom jeg hat bukser og tøj på. Er bange for andre også kan lugte det. Kan i hjælpe med at finde ud af hvad det måske kan være? Hilsen pigen som lugter

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det er fuldstændig normalt at lugte i dagene både før, og efter menstruation. Det skyldes at miljøet i din skede ændrer sig inden menstruationen, og efterfølgende. Det kan medføre en stærkere lugt, og det er også helt almindeligt at man kan lugte det gennem bukserne. Men som regel vil andre ikke kunne lugte det, selvom man godt kan frygte det. Du skal tænke på at det er din næse der er tættest på dit underliv, og ikke andres - i hvert fald i de fleste dagligdags situationer.
Der er altså ikke noget galt med dig, fordi du lugter engang mellem. Det er helt naturligt. Hvis du dog oplever at lugten er til stede hele tiden, og ikke kun før og efter menstruation, kan det dog være at du generelt har noget ubalance i skeden, og så er det en god idé at få et tjek hos lægen. Du kan også starte med at henvende dig til os igen. Men ud fra det du beskriver nu, tænker vi at alt er som det skal være.
Vi kan kontaktes på alle hverdage ml. 15 og 19, på vores chat eller telefonrådgivning, telefonnummer: 70 20 22 66.  Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til vores brevkasse igen.
Bedste hilsner Sexlinien
Pige/Kvinde på _ år