Spørgsmål:
Kan ikke finde hoved og hale i klamydia.. Hej brevkasse, Har haft fast partner i to års tid og i starten af vores forhold testede han positiv for klamydia hvorefter jeg testede positiv, vi fik så begge en kur, ingen sex i to uger og han fik så negativ test igen 3 måneder efter cirka. Jeg tog ikke en kontrol test, da jeg fik at vide det ik var nødvendigt. I takt med vi kommer ind i det nye år ville jeg dog gerne have styr på alt og valgte st bestille en tid for en sikkerhedsskyld, da jeg ikke ønskede at opleve sterilitet fordi jeg ikke havde været opmærksom. Testen er så positiv. Mega forvirrende og en mærkelig tid for min partner og jeg da lægerne nærmest hentydede til at det skyldtes utroskab. Ingen af os har lavet noget med andre og dette er helt sikkert. Vi er derfor efterladt med en stor undren og forvirring. Hvordan kunne det komme tilbage? Og hvorfor fik han den ene negative test? Nu er jeg på kur igen og min læge har faktisk ikke som sådan oplyst om hvad der ikke må gøres i denne periode. Vi husker fra sidst man ikke må have sex, men vi drog til google for at finde ud af det helt præcist, men er efterladt med flere spørgsmål end før?? Der står nogle steder man ikke må kysse og andre steder man gerne må. Vi søger klare svar og det er ikke til at finde, så hvad tænker i? Jeg har taget kuren og han venter stadig på urinprøvesvar, kan han så have smittet mig i de her 2-3 igen fordi vi har kysset? Og hvor meget berøring er grænsen? Vi håber i kan hjælpe lidt, da vi er så forvirret om hvad vi skal gøre og hvad vi ikke må gøre.

Svar:
Hej og tak for jeres spørgsmål.
Vi kan godt forstå at I undrer jer og er forvirrede. Vi kan desværre heller ikke give jer et nøjagtigt svar på, hvorfor du er smittet, mens din kæreste ikke er det. Herunder vil vi dog opremse et par forskellige mulige årsager:
1) Det kan være at din kærestes klamydiatest er falsk negativ. Selvom det ikke sker ofte, så er der stadig en lille risiko for det. Derfor vil vi under alle omstændigheder anbefale at din kæreste får foretaget en ny test, og at I mens i venter på resultatet bruger kondom.
2) Der er også den mulighed, at din kæreste selv har nedbrudt klamydiainfektionen, mens du stadig bærer rundt på den. Kroppen kan i nogle tilfælde selv bekæmpe klamydiainfektionen uden medicinsk behandling - men dette vil som regel oftest først ske efter 1-2 år. Så der er en sandsynlighed for, at din kæreste er ovre infektionen, mens du stadig har den.
3) Den tredje årsag kan være, at din kæreste simpelthen har været pivheldig, og ikke er blevet smittet, selvom at klamydia er en meget smitsom sexsygdom.
Når man bliver testet for klamydia, er det desuden vigtigt at teste de steder infektionen kan sidde. Det kan f.eks. være i endetarmen, hvis man er blevet smittet gennem analsex, eller i svælget, hvis man er blevet smittet gennem oralsex.
I spørger også, hvad I må gøre i den periode ift. sex.
Klamydia smitter gennem slimhindekontakt. En slimhinde er eksempelvis kønslæber, skede, svælg i halsen, urinrørsåbning på penis og endetarmsåbning. Klamydia kan ikke smitte fra munden - kun fra pikken, skeden eller endetarmen. I kan derfor godt kysse – klamydia smitter ikke ved at kysse.
Det er en anbefaling, at man ikke har sex før en uge efter behandlingen er afsluttet. Det vil sige 2 uger efter du er påbegyndt din behandling. I kan dog godt have sex med kondom, men I skal være opmærksomme på, at klamydia er en meget smitsom bakterie, så det er vigtigt at være opmærksom.
Vi håber at svaret kan hjælpe jer. Ellers kan I skrive ind igen. I kan også chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, xx133