Spørgsmål:
Hej brevkasse Er det muligt at den ene partner i forholdet har klamydia og den anden ikke? Eller kan det have været en falsk-positiv/negativ test?

Svar:
Hej!
Tak for dit spørgsmål.
Det kan sagtens være en lidt forvirrende størrelse med klamydia og smitte.
Selvom det kan virke usandsynligt, så er der en chance for at det kun er den ene af jer der er blevet smittet og den anden bare har været "heldig".
Som du selv nævner, kan det godt være der er tale om en falsk-positiv/negative resultat. Falsk-positiv resultater kan opstå på grund af en række faktorer, såsom fejl i testproceduren eller at have en anden infektion som minder om klamydia. Falsk-negativ resultater kan opstå, især hvis testen tages tidligt i forhold til smitten. Som tommelfingerregel skal man gerne vente mindst 2 uger fra den mistænkte smitte, men det kan variere lidt fra test til test. Det kan også ske hvis man har taget testen forkert eller kvaliteten af testen har været dårlig.
Hvis en partner har testet positiv for klamydia, mens den anden partner ikke har det, er det vigtigt, at begge partnere bliver testet og behandlet for klamydia. Selvom den anden partner ikke viser nogen symptomer, kan de stadig være smittede og smitte andre eller hinanden igen.
Vi håber, at vores svar har kunnet hjælpe. Hvis ikke, er du velkommen til at chatte med os eller ringe på 70 20 22 66 hverdage mellem 15.00 og 19.00.
Mvh Sexlinien