Spørgsmål:
Jeg har en spiral, men jeg har stadig vildt ureglmæssig menstruation selvom det et halvanden år siden, jeg har fået opsat den. Jeg har menstruation i 15-17 dage, og så går der knap to uger uden menstruation og så får jeg menstruation igen. Er det normalt og synes I/du at jeg bare skal fjerne den?

Svar:
Hej med dig!
De fleste oplever, at deres menstruation ændrer sig, når de får spiral. På den måde er der ikke noget unormalt i det. Men det kan selvfølgelig være træls. Den kan sagtens ændrer sig tilbage igen over tid, men efter 1,5 år er sandsynligheden for at ens blødning ændrer sig drastisk ikke særlig stor. Derfor må du gøre op med dig selv, om det irriterer dig nok til, at du ikke længere vil have spiralen. Det kan måske også være rart at vide, at der findes forskellige hormonspiraler, som indeholder en forskellig mængde hormon. Man kan derfor prøve at skrifte til en, som indeholder mere hormon, hvis man gerne vil bløde mindre. Det er noget, som du kan snakke med din læge om. Det er også rart at vide, at ens blødning ikke betyder noget for, hvor godt hormonspiralen beskytter mod graviditet. Hvis den sidder som den skal, så beskytter den således selvom man bløder.
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål. Ellers er du meget velkommen til at skrive herind på chatten eller ringe på telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien, XX131