Spørgsmål:
Hej. Dreng på 17 her. Jeg har en kæreste som jeg synes er ufattelig smuk og dejlig at være sammen med. Problemet er bare, at jeg ikke kan komme når vi har sex, selvom jeg tænder helt vildt på hende. Jeg har ikke haft problemer med at komme, når jeg før har onaneret til porno. Hvad gør jeg? Hun tror det er hendes skyld, men det er det jo ikke... Mvh. 17 årig dreng

Svar:
Hej med dig. Tak for dit spørgsmål!
Der er mange, som oplever ikke at få en orgasme under sex, selv om de rigtig gerne vil.
Ud fra det du skriver, kan en mulig grund til, at du ikke får en orgasme eller udløsning være, at du oplever præstationsangst. Præstationsangst er en angst eller nervøsitet for, at man ikke kan præstere seksuelt, få rejsning eller orgasme. Præstationsangst kan hænge sammen med, at man føler et stort pres for, hvad der forventes af én under sex. Det kan også opstå, fordi du er rigtig vild med din kæreste. Når man er rigtig vild med en person eller har store følelser for én, kan det nemlig også føre til præstationsangst.
Andre almindelige årsager til manglende orgasme er desuden stress, træthed, alkohol eller psykisk blokering – som f.eks. præstationsangst.
Når man oplever præstationsangst under sex, kan det fylde rigtig meget i tankerne og kroppen. Derfor kan det hjælpe at tale med din kæreste om, hvad du føler og hvordan du har det. Ved at sige det højt, kan det nogle gange lette et pres indeni – både for dig, men måske også for din kæreste?
Derudover behøver sex ikke at ende ud i en orgasme. Sex kan også føles rigtig rart og lækkert uden orgasmer. I kan f.eks. prøve at have sex uden, at det behøver at handle om at ende med en orgasme, eksempelvis ved at tage det langsomt, udforske nye måder at røre hinanden på eller lignende. På den måde kan det nogle gange skabe større fokus på nydelse og også mindske et pres om, at det skal ende ud i en orgasme – og dét kan faktisk nogle gange hjælpe på at få en orgasme.
Vi håber du kunne bruge svaret. Ellers er du velkommen til at skrive igen eller kontakte en af vores rådgivere på telefon 70 20 22 66 eller chat på hverdage mellem kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, xx133.