Spørgsmål:
Jeg har en forhudsforsnævring men jeg syntes at det virker akavet og måske enda en smule pinligt at gå til lægen med det! Jeg kan sagtens onanere, men jeg kan ikke trække foruden tilbage, hverken i slap, eller stiv tilstand. Tanken om at skulle til lægen med det virker bare ikke rar.

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål!
Hvis man ikke kan få forhuden tilbage, når pikken er slap, kan forhudsforsnævring gøre det svært at holde pikken/penis ren bag forhuden.
Her kan der samle sig gammel talg (hudfedt), døde hudceller og rester af urin. Det kan føre til dårlig lugt, irriteret hud og i værste fald forhudsbetændelse eller betændelse i pikhovedet. Derfor skal forhudsforsnævring altid tjekkes af en læge. Det er heldigvis ofte nemt at behandle med en steroidcreme.
Det kan godt virke lidt pinligt eller akavet at skulle tale med sin læge om ens forhud. Mon det særligt er dét med at skulle tale om det, eller dét få lavet en undersøgelse, som bekymrer dig?
Du skal vide, at lægen er helt vandt til at tale om den slags ting, og også til at lave undersøgelser af kønsdele. Lægen vil altså ikke synes at det er pinligt.
Inden du tager til lægen, kan du prøve at tænke over, hvad der måske kunne gøre det mindre akavet for dig. Kunne det for eksempel hjælpe at fortælle lægen, at du er lidt nervøs, eller ikke har prøvet at få sådan en undersøgelse før? Kunne det hjælpe at skrive det du gerne vil sige ned på et stykke papir, som du kan læse højt fra eller give til lægen for at starte samtalen?
Hvis du har brug for at snakke med nogen om det inden du tager til lægen, er du også altid velkommen til at kontakte os på chat eller telefon alle hverdage mellem 15:00-19:00 på 70 20 22 66. Vi håber det var svar på dit spørgsmål, og ønsker dig held og lykke med det!
Hilsen Sexlinien
Dreng/Mand på _ år