Spørgsmål:
Hej med jer Jeg har brugt hormonspiral i 5 år (fik en ny efter de første 3 år), og det sidste 1,5 års tid har jeg haft problemer med pletblødninger mellem mine menstruationer samt lejlighedsvis kontaktblødning ved sex. Jeg er blevet testet for div. kønssygdomme og celleforandringer i livmoderen, hvilket ikke er årsagen. Altså må forklaringen være bivirkninger fra hormonspiralen. Jeg er ikke interesseret i andre hormonelle præventionsformer, da jeg har haft dårlige erfaringer med dem tidligere. Derfor: vil det give mening at få fjernet min spiral og vente et halvt års tid før jeg får en ny eller vil der være en anden måde at komme bivirkningerne til livs? Jeg er i et fast forhold.

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Det er altid lidt kompliceret med bivirkninger. Det er forskelligt hvem der får hvilke, og det er også forskelligt hvornår de kommer. Kan det tænkes at du har fået et gynækologisk tjek for nylig? Altså hvor du også bliver scannet indvendigt? Det kan nemlig være at du har en lille cyste eller polyp, der foresager pletblødningen. Disse er som regel fuldstændig uskadelige, men har netop pletblødning som et symptom. Dem vil man kunne opdage hvis der foretages en ultralydscaning gennem skeden.
Det kan som du selv skriver, også sagtens være en bivirkning fra spiralen, men det er ikke noget vi vil kunne konkludere. Hvis du har en prævention og rådgivingsklinik i nærheden af hvor du bor, så kan det være en god idé at booke en samtale med dem, og tale om dine muligheder. Kan det måske hjælpe at skifte til en anden hormonspiral? Eller ville det give mening at tage den ud, og se hvordan din krop reagerer på det. De spørgsmål kan de blandt andet være med til at hjælpe dig med at svare på. Vi linker her til
en liste over prævention og rådgivningsklinikker i Danmark:  her
Vi håber at du kunne bruge svaret, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15 og 19. Vores telefonnummer er : 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien