Spørgsmål:
Jeg var i byen i weekenden og ender med at have sex med en dreng for første gang. Han brugte ikke kondom. Jeg fortryder det rigtig meget, og udover selvfølgelig alle de konsekvenser det kunne have medført, er jeg bare virkeligt forvirret over hele situationen. Jeg var virkelig fuld og føler mig sindsygt dum og klam over at jeg gjorde det. Jeg ved slet ikke hvordan jeg kommer mig over det. Jeg har heldigvis lige fået min menstruation så chancen for at være blevet gravid er nok meget lille, også eftersom han ikke kom i mig, selvom den selvfølgelig altid er der. Men hvad jeg ellers har kunnet blevet smittet med ved jeg jo ikke. Jeg er bare virkelig forvirret over hvorfor jeg gjorde det, når jeg et sted i mit hoved jo godt vidste at det var en dårlig ide og jeg jo ikke helt havde lyst. Jeg er sindsygt bange for hvilke konsekvenser det her kan have, og tænk hvis jeg nu blev gravid alligevel, eller ender med klamydia? Hvordan kommer man igennem noget som man bare aldrig havde troet man ville udsætte sig selv for.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder som om, at du har alle mulige forskellige negative tanker i hovedet som fylder – hvor er det godt, at du skriver herind! Du har både nogle lægefaglige og nogle følelsesmæssige spørgsmål, så vi deler vores svar op i de to kasser.
Følelsesmæssigt
Det er meget ubehageligt, hvis man føler, at man er gået med til noget, som man i virkeligheden slet ikke rigtig havde lyst til. Alkohol og mange andre ting påvirker vores handle- og dømmekraft, og du er langt fra den første, som er endt med at gå med til noget, de efterfølgende har fortrudt. Det er en naturlig del af det at vokse op, at man tester, udvider og nogle gange desværre også overskrider sine egne grænser. Det kan være svært at vide, om man har lyst til noget, før man har prøvet det. Det kan måske være rart for dig at vide, at man altid må sige fra både før og imens man har sex eller prøver andre ting af. Det er helt i orden at skifte mening undervejs, eller måske have brug for en pause, for lige at mærke efter, hvordan man har det med det der foregår.
Vi studser lidt over, hvor meget der blev kommunikeret undervejs. Både omkring prævention, men også omkring hvad du havde lyst til, at der skulle ske. Det er sådan i Danmark, at vores lovgivning siger, at man skal sikre sig samtykke til sex. Det betyder lavpraktisk, at man har et ansvar for at sikre sig, at den man har sex med også gerne vil have sex. Hvis der ikke sikres samtykke, så kan kroppen godt gå i krise mode. Det betyder, at man måske flygter, fryser eller går med til noget man egentligt ikke har lyst til, fordi man er bange for alternativet – hvilket måske er det, der skete for dig? Det er hvertfald rart at vide, at det er en helt naturlig reaktion på, at ens grænser bliver overskredet, og at kroppen føler sig truet. Under alle omstændigheder bliver du nødt til at slutte fred med måden du har reageret på i situationen. Det nytter ingenting, at slå sig selv i hovedet. I havde begge to et ansvar for, at det skulle være en god oplevelse - og det er ikke alene dit ansvar at sige fra.
Vi bliver også lidt nysgerrige på, at du bruger ”dum og klam” om, hvordan du har det. Vi tænker ikke, at du syntes der er dumt og klamt, når fx dine venner har sex – så hvorfor skulle det være klamt, at du har det? Det er helt almindelige følelser at få, hvis man har oplevet det du har. Det er bare godt at vide, at du på ingen måde er hverken dum eller klam. Tværtimod virker det som om, du er meget velreflekteret, og det er mega sejt, at du skiver herind! Du spørger også, hvordan man kan komme videre, og her er vores vigtigste råd: snak om det. Snak med venner og familie eller hvem ellers du har i dit liv, som du er tryg ved. Det kan godt være svært, hvis man fortryder den måde man har handlet på - men man må ikke gå alene med ondt i maven. Hvis du så også giver det lidt tid, så er vi slet ikke i tvivl om, at du nok skal komme godt igennem det :)
Lægefagligt
Der er altid en risiko for graviditet, når man har sex – men som du også selv skriver, så er den i dit tilfælde meget lille. Både pga. tidspunktet i din menstruationscyklus, og fordi han ikke kom oppe i dig. Hvis du er meget bekymret, eller hvis du en anden gang har ubeskyttet sex, så kan det måske være rart at vide, at man kan tage en nødpræventionspille. De skal tages så hurtigt som muligt, og senest 5 døgn efter ubeskyttet sex. De kan købes i håndkøb på apoteket, og de er ikke farlige. De virker ved at forhindre, at man får ægløsning, og derfor virker de bedst, hvis man er et sted i sin cyklus, hvor man endnu ikke har haft sin ægløsning. Og husk så på, at der er en masse mennesker, som har sex hele tiden uden at blive gravide. Så du må ikke lade frygt for graviditet afholde dig – så længe du fremover bruger prævention, så har du ikke noget at være bange for.
Du spørger også ind til seksuelt overførte sygdomme. Når man har haft ubeskyttet sex, så er det vigtigt, at man ca. 2-3 uger efter bliver testet for især klamydia. Grunden til, at vi understreger klamydia er, at den er meget udbredt, nem at behandle med antibiotika - men til gengæld kan medføre infertilitet og andre alvorlige gener, hvis den ikke bliver opdaget og behandlet. Testen kan både ske hos din egen læge, hvor man typisk kan få lov til at lave en selvtest, du kan bestille en hjemmetest hos Sex og Samfund, eller du kan tage hen til en klinik for seksuelt overførte sygdomme. Alt efter hvem du har haft sex med, kan du overveje at blive testet for andre ting også. Gonorré er med i samme prøve som klamydia, så den får du automatisk. Andre seksuelt overførte sygdomme er noget, som lægen skal hjælpe dig med at vurdere, om du skal testes for. Men hvis man er meget bekymret for en bestemt sygdom, må man altid bede lægen om en test. Det er vigtigt at huske på, at sexsygdomme blot er sygdomme ligesom en influenza eller halsbetændelse er det. De er ikke mere ulækre eller sværere at behandle. Man kan være heldig og have en masse ubeskyttet sex uden at blive syg, eller man kan være uheldig at få en sexsygdom første gang. Det vigtige er, at man skal tage til lægen, hvis man får symptomer. Det kan fx være rødme, kløe, svie, ændret udflåd, små blærer, lugt, sår eller andet. Husk at lægen er vant til at behandle seksuelt overførte sygdomme. Det er vigtigt at være ærlig over for lægen - der er ikke noget, de ikke har hørt før. De syntes ikke, det er pinligt, og de der for at hjælpe dig :)  Med sexsygdomme handler det om at finde en god middelvej, hvor man bliver testet for det der er relevant, når det er relevant – og så ellers ikke bruger energi på at spekulerer i det eller helt undgår sex, fordi man er bange for at blive smittet. Sex skal være sjovt og dejligt, og ikke noget, som giver ondt i maven.
Vi håber, at det var svar på dine spørgsmål. Hvis du vil, må du meget gerne skrive herind på chatten eller ringe til os på telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Venlig hilsen
Sexlinien, XX131