Spørgsmål:
Har opdaget at min kæreste igennem 2 år on / off . On de sidste 3 mdr , hvor han er flyttet ind hos mig . Men opdagede at tog intim billeder af mine kønsdele imen jeg sov . Jeg opdagede det og blev meget vred , Kæresten skammer sig , fortæller han var på toilettet og så mig ligge der og valgte at tage et billede tæt på af mine kønsdele . Der har været andre overskridelser , såsom at stikke sin kønsdel ind i mine imens jeg sov om natten . Der er stoppet da jeg fortalte at det var grænseoverskridende . Han fortæller at han ikke før har har taget intim foto af mig .. Hvordan forholder jeg mig . Synes det er perverst

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
At han både har taget billeder af dine kønsdele og har haft seksuel omgang med dig imens du sov, er ikke kun grænseoverskridende - det er også ulovligt. Det er derfor også helt naturligt, at du bliver vred: Du er blevet krænket, og endda af én du bør føle dig tryg med.
Det er selvfølgelig godt, at han er stoppet efter at du har italesat det, men det ændrer jo ikke på, at det aldrig skulle have været sket.
Spørgsmålet er, om du kan stole på ham fremadrettet? Det kunne måske være en idé, at tænke over hvad du har brug for fra ham, for at kunne genetablere tilliden: Ville det give dig ro at gå igennem hans telefon med ham for at sikre, at alt var blevet slettet? Måske skal han begynde i terapi? Det kunne også være, at I skal flytte fra hinanden i et stykke tid? Kun du kan vurdere, hvordan du har lyst til at jeres relation skal være fra nu af - også hvis det betyder, at I ikke skal være kærester længere.
Du skriver at der har været andre overskridelser i jeres relation: Jeg bliver derfor nysgerrig på, om han generelt har tendenser til en grænseoverskridende adfærd. Hvis han overtræder dine grænser på andre måder i jeres reation, så er det noget du bør tage alvorligt. Hvis han "kun" er grænseoverskridende ift de ting du beskriver, kunne det måske være brugbart sammen at undersøge, hvorfor han tænder på at gøre de ting. Hvis det viser sig, at det bunder i nogle seksuelle lyster du selv synes er frække, kan I aftale på forhånd, hvordan de lyster skal udleves. Der er nemlig ikke noget i vejen med fx at tage billeder af sin partner imens de sover, så længe der er blevet givet samtykke på forhånd.
Jeg håber der er lidt stof til eftertanke - hvis du har brug for at tale med os mere dybdegående, er du velkommen til at ringe ind til os på 70202266 i tidsrummet 15.00-19.00 alle hverdage - ligesom du også kan skrive ind på chatten i samme tidsrum.
Mange hilsner,
Sexlinien