Spørgsmål:
Er jeg blevet voldtaget/ udsat for seksuelt overgreb? Hej, jeg er en 17 årig pige, som sidste sommerferie blev udsat for noget som jeg egentlig synes var mega ubehageligt. Jeg sås lidt med den her fyr og vi var til fest sammen. Vi har lidt fortid, men begyndte at være sammen igen. I løbet af aften aftaler vi at vi skal hygge, så vi ligger os ind i en shelter hvor vi har sex. Det varer lang tid og det er egentlig en rimelig voldsom omgang, hvilket jeg var helt okay med. Senere hen på aften skal vi til at sove, han vil så have en omgang mere, hvortil jeg svare at jeg virkelig ikke har lyst og jeg ikke er i mood. Jeg bliver ved mere at sige nej, men han presser virkelig på. Jeg føler mig trængt op i en krog og ved ikke hvad jeg mere kan gøre end at sige nej. Det som om han bliver lidt sur eller fornærmet over jeg ikke vil og bliver ved med at spørge. Jeg følte mig så presset og følte jeg var nød til at gøre det. Efter at have sagt nej flere gange, går jeg modvilligt med til at gå væk fra hvor vi og de andre som var med til festen sov. Vi går hen til en garage, hvor jeg bliver langt på alle fire på et hårdt cement gulv. Jeg har virkelig ikke lyst. Jeg bliver ikke våd og forbliver stram, så det er svært for ham at få det til at fungere. På det her tidspunkt ved jeg ikke hvad jeg skal gøre af mig selv, og står bare der på alle fire og har det mega dårligt. Det var virkelig noget der skulle overståes og noget jeg virkelig ikke havde lyst til. Selvom jeg havde sagt nej flere gange, endte jeg jo med at gå med til det fordi jeg følte mig så presset til noget jeg ikke havde lyst til. Jeg har fortalt mig selv at det var min egenskyld eftersom jeg gik med til det og sådan. Førhen har jeg aldrig tænkt over at det kunne ses som voldtægt eller et seksuelt overgreb, da jeg jo selv endte med at gå med til det, og han praktisk talt var min kæreste. Men jeg er begyndt at indse at alle de gange jeg sagde nej før, burde have været nok til at fyren lod mig være og accepterede jeg ikke havde lyst.

Svar:
Hej
Sex uden samtykke regnes for voldtægt, og ud fra din beskrivelse kan din oplevelse betegnes som en voldtægt. Sex er samtykkende, når det er frivilligt, baseret på tryghed og respekt, og når man deltager uden psykisk eller fysisk tvang. Du fortæller, at du ikke havde lyst til at have sex med ham, og det udtrykte du tydeligt. Det er nemlig et fælles ansvar at sikre, at der er samtykke, og man skal altid tage et nej for et nej. Det skal sikres, at der er samtykke løbende, så selvom I før har haft sex, betyder det ikke, at der altid er samtykke til at have sex sammen. Samtykke kan også tolkes som kropslige signaler. Du har været anspændt i kroppen og har flere gange sagt, at du ikke har lyst. Og det har din partner valgt at ignorere.
Det der er sket har været ubehageligt og bestemt ikke din skyld. Samtykke kan trækkes tilbage øjeblikkeligt. Så selvom man er i gang med at have sex, har man ret til at stoppe det. Som du meget fint siger ”burde fyren lade dig være og havde accepteret, at du ikke havde lyst”.
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66. Vi har åbent i hverdagene mellem 15-19. Du kan også få professionel psykologhjælp gennem din egen læge.
De bedste hilsner Sexlinien