Spørgsmål:
Min søn er 17 år men flere piger fortryder og vil melde drengen for voldtægt. Det jeg vil spørge om, er der ikke en samtykke erklæring som er nemmere at bruge for de unge ? Jeg har fundet en på data information.dk men syntes de skal svare på alt muligt unødvendigt. Har hørt om en app, der kan bruges men kan ikke finde den Jeg håber at i kan hjælpe mig og min søn

Svar:
Hej, og tak for dit spørgsmål! Der har været en del rygter, ironiske indslag og debat i medierne, om hvorvidt man skal indføre skiftlige samtykkeerklæringer. Men, der findes ikke en juridisk bindende samtykkeerklæring, som man kan skrive under på. Det er fordi, at aktiv samtykke skal gives løbende under samlejet, og kan trækkes tilbage når som helst. Altså kan en person godt give samtykke til at have sex, men så sige stop, hvis det for eksempel gør ondt, eller personen ikke har lyst mere. Det kan også være, at personen havde forstillet sig noget andet - for eksempel oralsex, et bestemt tempo, blidhed, osv, og bliver skuffet, og derfor siger stop, som selfølgelig skal respekteres. Et "ja", givet inden samlejet begynder, er altså ikke ensbetydende med, at der var samtykke hele vejen igennem. Der er også mange tegn på, at en person ikke har lyst til sex, udover at de siger nej eller skubber væk. Det kan være, at de bliver meget stille, dissocierer, stopper med at bevæge kroppen, osv. Derudover, kan man heller ikke give aktiv samtykke, hvis man er for fuld, bliver presset eller (emotionelt) blackmailet til det, sover eller er bevidstløs.
Samtykke er altså meget mere kompliceret, end en erklæring man kan underskrive. Vi vil i stedet råde dig til at snakke med din søn om, hvordan det kan være, at der er samtlige piger, der har fortrudt at have sex med ham, og føler sig krænket - og hvad han kan gøre, for at blive bedre til at aflæse andres signaler i fremtiden, og sørge for at de begge får en god oplevelse. Samtykke kan være en svær størrelse for nogle, og hvis din søn har svært ved det, kan det være en god idé for ham at snakke med nogen om det. Det kunne for eksempel være os herinde på Sexlinien, som du rigtig gerne må henvise ham til.
Vi håber at det svarede på dit spørgsmål, og ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe ind.
Bedste hilsner,
Sexlinien