Spørgsmål:
Jeg jeg forstår ikke artiklen, problemet er ikke altid om der bliver sagt ja eller nej om aftenen. Hvad hvis hun fortryder, når hun snakker med veninderne dagen efter, hvad gør manden så? Eller hvis hun ville have sagt fra, men gjorde det ikke før dagen efter?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Vi ved desværre ikke hvilken artikel du refererer til, men ud fra dine andre spørgsmål får du følgende svar.
I Danmark har vi en samtykkebaseret voldtægtslovgivning. Det betyder, at hvis man har sex med en person der ikke samtykker, så er det defineret som en voldtægt. At samtykke betyder egentlig bare, at man giver og får tilladelse til noget.
Når man har sex, er det derfor også super vigtigt hele tiden at tjekke ind med den anden. Det kan man gøre ved at spørge ”er det okay?”, ”har du lyst til at jeg…?” eller ”hvordan føles det når jeg…?”
Samtykke er et fælles ansvar, og handler om at udtrykke at man er enige om noget f.eks. sex. Det kan udtrykkes med ens sprog eller med kroppen, f.eks. med smil eller grin eller ved den måde du bevæger din krop. Man kan altid trække sit samtykke tilbage. Det er nemlig kun en selv, der bestemmer over ens krop, og hvad man har lyst og ikke lyst til.
Et godt udgangspunkt er altid, at hvis man er i tvivl om den anden har lyst til sex, så lader man være, f.eks. hvis begge er meget fulde, og situationen er lidt uklar. Så burde man undgå situationer, hvor folk føler, at deres grænser er blevet overskredet. På samme måde kan det være en god idé at tjekke op igen dagen efter, hvis man er i tvivl om, hvordan personen man har haft sex med har det.
Vi håber at du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive igen. Du er også meget velkommen til at kontakte os direkte - enten på chat eller telefonen alle hverdage ml. 15-19. Vores telefonnummer er: 70 20 22 66
Bedste hilsner Sexlinien, xx135