Spørgsmål:
Hej er det lovligt at jeg som 13årig er kærester med en 16årig? Og vi har flere gange snakket om at have sex (selvfølgelig med sikkerhed) men jeg er i tvivl om det er lovligt. PS vi har været sammen i et år og har fuld tillid til hinanden.

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Det er helt lovligt for en 13-årig og en 16-årig at være kærester. Når det kommer til at have sex med hinanden er det sådan, at den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder, at en der er over 15 år kan blive straffet, for at have sex med en under 15 år.
Den seksuelle lavalder er dog lavet for at beskyttet børn mod seksuelle oplevelser de måske ikke er helt klar til eller har lyst til. Det betyder, at når det kommer til straffeloven, er det vigtigste, at I begge har lyst til at have sex sammen, og det er, hvad man lægger vægt på, når man behandler sådanne sager.
I kan læse mere om den seksuelle lavalder her.
Vi håber dette var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller kontakte os på chat eller telefon på nummeret 70 20 22 66.
Med venlig hilsen
Sexlinien