Spørgsmål:
Hej, jeg synes det her er mega mærkeligt, og det kommer virkelig bag på mig at jeg ligepludselig har det sådan her. For ca 3 måneder havde jeg sex med en mand hvor jeg indtil nu slet ikke har tænkt over det. Jeg har ikke kunne huske det før nu og jeg synes at det er virkelig mærkeligt at jeg kan huske det nu. Jeg blev voldtaget. Tror jeg? Jeg kan huske at jeg sagde nej. Jeg sagde at jeg havde menstruation og at jeg ikke kunne fordi jeg havde tampon i. Og det næste jeg kan huske er at han ligger ovenpå mig og har sex med mig selvom jeg havde tampon i og at det gjorde mega ondt og føltes mærkeligt på grund af tamponen og at jeg bad ham om at holde op. Men jeg forstår det virkelig ikke. Fordi jeg kan slet ikke huske at have været ked af det der skete dagene efter. Jeg har slet ikke kunne huske det før nu. Er det mig der er noget galt med? Hvorfor kan jeg ikke huske mere end det? Og hvorfor kan jeg først huske lidt af det nu? Jeg forstår det virkelig ikke og jeg ved heller ikke hvordan jeg skal forholde mig til det. Mvh 17 årig pige

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Det er ikke dig der er noget galt med dig, og du bærer ikke nogen skyld for det som er sket med dig.
Ud fra de ting du beskriver, lyder det som om, at du er blevet udsat for en voldtægt. Det er en voldtægt at have sex med nogen, som ikke har givet samtykke til det. Når du både sagde nej inden han havde sex med dig, og bad ham holde op mens det stod på, er der ingen som helst tvivl om, at du har gjort det klart, at du ikke samtykkede til, at i skulle have sex. Det er vigtigt, at du ved, at det som er sket på ingen måde er din skyld.
Det er naturligt, at folk reagerer vidt forskelligt på voldsomme oplevelser, som den du har haft. Og det sker for nogen at de oplever hukommelsestab af forskellig varighed. Når du ikke kunne huske noget dagen efter og først nu her kommer i tanker om, hvad der er sket, kan det være fordi, at noget i dig har ville 'gemme det væk', altså har villet lade som om, at det ikke er sket, fordi det var så ubehageligt. Det kan også være en form for chokreaktion, hvor man simpelthen bliver for overvældet til at kunne fatte, hvad der er sket. Så tager det noget tid, før det går op for én. Der er altså slet ikke noget galt med dig fordi du har reageret på den måde, du har. Det sker bare for nogle, at voldsomme minder først kommer frem efter noget tid. I alle tilfælde er det begyndt at komme frem nu, og måske er det faktisk en god ting. Selvom det sikkert er vildt ubehageligt at huske på hvad der er sket, så har du i det mindste muligheden for at begynde at bearbejde det og opsøge den hjælp du har brug for nu. Hvis du havde gået rundt med det i mange år, kan man forestille sig, at det kom som så meget desto større et chok, når du endelig kom i tanke om det.
Vi vil virkelig opfordre dig til at opsøge hjælp til at komme videre fra den oplevelse du har haft. At blive udsat for et seksuelt overgreb vil have nogle følgevirkninger for næsten alle. Men jo mere og jo tidligere hjælp man får, jo bedre er ens chancer for, at man kommer videre på den bedste måde. Selvom det nok aldrig bliver som om intet var hændt, så er det helt bestemt muligt at komme videre fra et seksuelt overgreb, og det er helt bestemt muligt at få et godt og dejligt videre liv. Vi skriver her en række forslag til måder og steder, du kan søge hjælp.
Vi vil først og fremmest anbefale dig at tale med nogen om din oplevelse. Det kan være et barn eller en voksen, en ven, søskende eller forældre - det vigtigste er, at det er en person, som du er tryg ved. Selvom det i starten kan virke meget grænseoverskridende at skulle sætte ord på oplevelsen, vil du måske opleve, at det letter dit hjerte en smule. Selvom personen nok ikke kan løse dine problemer i situationen, kan det være rart og helende at opleve, at der er nogen der lytter, trøster og ønsker at man får det bedre. Desuden vil det også kunne være rart for dig på længere sigt, at have en eller flere personer, som ved hvad du har oplevet og kan støtte dig løbende.
Det er også muligt at få hjælp fra en professionel, eksempelvis en psykolog. Der findes psykologer som er særligt specialiserede i at tale med folk, som har været udsat for overgreb. En psykolog vil blandt andet kunne hjælpe ved at give dig nogle værktøjer til at bearbejde din oplevelse og hjæpe dig med at finde ud af, hvordan du bedst kommer videre.
Der findes også det som hedder Center for seksuelle overgreb/Center for voldtægtsofre (du kan klikke på Danmarkskortet inde på linket for at se, hvor de forskellige afdelinger rundt i landet ligger). På disse centre er der specialuddannede sygeplejersker, psykologer, læger og socialrådgivere, som alle er uddannede I at hjælpe personer som har været udsat for seksuelle overgreb. Vi vil lige nævne, at der kan være lang ventetid hos disse centre. Men det er bestemt værd at ringe til det center som er tættest på dig og høre, hvilke muligheder de har for at hjælpe dig.
Der findes også Offerrådgivningen og Joan-søstrene som er organisationer, der tilbyder rådgivning på telefon eller chat, og som hjælper folk, der har været udsat for seksuelle overgreb eller svære, voldsome oplevelser generelt. Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at ringe til os på sexlinien på 70 20 22 81.
I første omgang er det vigtigste, at du gør de ting og får den hjælp som er allebedst for dig. Det vil vi råde dig til at gøre til din førsteprioritet lige nu. Men på et tidspunkt vil det også være relevant for dig at overveje, om du har lyst til at melde voldtægten til politiet. Det manden gjorde er ulovligt og strafbart, og han burde aldrig have gjort det. Nogle mennesker føler, at de får en slags fred, ved at deres voldtægtsperson bliver sigtet/straffet af politiet, andre oplever at det føles retfærdigt - og det kan hjælpe én til at komme videre. Nogle mennesker har ikke lyst til at melde voldtægt til politiet, fordi de føler, at de gerne vil bruge så lidt tid på den person, som har gjort det, som muligt. Det er i sidste ende dit valg, om du vil involvere politiet, og det er ikke noget som du behøver at forholde dig til lige nu, hvis ikke du føler du er klar til det.
Vi håber at det var svar på dine spørgsmål. Hvis det ikke var svar - eller du bare godt kunne tænke dig at høre mere - er du som sagt meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
​Sexlinien, xx140