Spørgsmål:
Hej brevkasse Jeg skriver til jer for at få hjælp til at få nogle bekymringer ud af hovedet. For lidt under et års tid siden var jeg til fest, hvor jeg blev fuld og havde et onenightstand. Alt var egentligt godt, jeg sagde meget direkte at han skulle tage kondom på, hvilket han gjorde, men undervejs pillede han det af, hvilket der gik lang tid før jeg opdagede, og da jeg opdagede det fik jeg ikke rigtigt sagt fra desværre. Jeg var/er ikke på anden prævention og var meget bekymret men havde virkelig svært ved at sige det til mine forældre. Jeg fik det dog endeligt sagt et par dage senere og fik en fortrydelsespille. Min mor reagerede meget kraftigt og kaldte mig billig, og der gik nogle dage hvor hun ikke talte til mig. Vi har efterfølgende haft nogle gode snakke så alt er okay mellem os. Jeg gik rundt i en del måneder efter og var bekymret for at være gravid på trods flere negative graviditetstest. Jeg troede egentligt at jeg var kommet nogenlunde over skammen og frygten for at være gravid men for nogle uger siden kyssede jeg med en for første gang siden, altså ca 10 måneder efter, og det var som om alle følelser bare kom tilbage. Selvom vi kun kyssede og han havde hænderne på mine baller inde i mine bukser og det var rart mens det stod på, så fik jeg bagefter samme frygt for graviditet som tidligere og skammede mig samtidig og jeg har haft det mærkeligt i ugerne efter. Jeg tænker ikke rigtig på det i løbet af dagen men det er det første der flyver gennem hovedet på mig når jeg vågner om morgenen og noget jeg tænker på om aftenen inden jeg skal sove. Rationelt ved jeg godt at jeg ikke kan blive gravid af dette, men frygten er der alligevel og det er som om det bare er et udtryk for en eller anden udefinerbar skam jeg føler. Jeg har to spørgsmål Hvor meget skal der helt konkret til for at man bliver gravid, fx kan sæd smitte gennem tøj, kan gammel sæd på fingrene hos en dreng der giver en finger gøre en gravid osv. eller kan man kun blive gravid ved penetration? Hvor meget skal der til Og mit andet spørgsmål. Har i nogle forslag til hvordan jeg kan komme af med denne frygt for graviditet og denne skam/forkerthedsfølelse? Jeg har fundet ud af one nightstands ikke er noget for mig, det tror jeg ikke jeg vil være tryg ved igen men jeg vil stadig gerne kunne fx kysse med nogen uden at føle mig forkert, billig og være bange for at blive gravid Hilsen en frustreret overtænker

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Først og fremmest vil vi gerne gøre det meget tydeligt at det er ikke din skyld, at du har været udsat for noget ubehageligt, hvor en anden ikke overholdte dine grænser. Det gør dig ikke billig og det er ikke skamfuldt, at være udsat for noget, man ikke selv havde kontrol over.
I forhold til at gå rundt og være bange for at blive gravid, så kan vi fortælle dig, at hvis du tager en test 3 uger efter samlejet, og den er negativ, kan du næsten med sikkerhed være sikker på, at du ikke er gravid. Dette er fordi, at en gravid person på det tidspunkt, vil have så mange hormoner i kroppen, at testen ville vise det.
I forhold til dine to spørgsmål:
• Vi kan desværre ikke komme med et antal sædceller, for at man bliver gravid. Det kan være helt ned til en enkelt der skal til. Når det er er sagt, så er det meget forskelligt hvor hurtigt folk bliver gravide, men det er sjældent det sker, første gang man prøver på at blive gravid. I Danmark kan man faktisk også først få hjælp til at blive gravid, hvis man aktivt har prøvet at blive det i et helt år. Det kan måske sætte det lidt i perspektiv. Sæd kan leve udenfor kroppen i 6 timer. Dvs. at hvis en person har sæd, som ikke har været udenfor kroppen i mere end 6 timer, på fingeren, og fører det op i din skede, vil det godt kunne gøre dig gravid. Men hvis der er sæd på dit lagen og du ligger dig ovenpå det, vil det ikke kunne gøre dig gravid. Det skal føres ind i dig, det kan ikke kravle ind af sig selv. Det kan heller ikke smitte gennem tøj af denne årsag.
• Du har allerede taget de første skridt for at komme af denne frygt/skam. Du har nemlig kontaktet nogen, hvor du kan tale om problemet. Det kunne du også gøre med andre, f.eks. en ven/veninde eller en anden omkring dig, som du føler dig tryg ved. Du kan også kontakte din læge og få en henvisning, hvis du kunne tænke dig at tale med en professionel omkring det. Du kan også opsøge en sexolog, de vil helt sikkert også have erfaring og viden omkring området. Vi kan også anbefale Joan-søstrene, som netop taler med piger/kvinder, som har været udsat for noget grænseoverskridende og derfor har nogle følger af dette.
Du er også velkommen til at skrive på vores chat eller ringe til os. Vi har åbent mellem 15 og 19 i alle hverdage. Vores nummer er 70 20 22 66.
Mvh Sexlinien