Spørgsmål:
Må en kvinde på 33 år have sex med og et forhold med en dreng på 17år? Min nu, tidl. veninde indledte et forhold til en dreng på kun 17 år, for 2 år siden. Dette stod på i 1 1/2 år hvor hun on/off gik fra ham. Hun sårede ham helt enormt meget, og drengen var forblændet af alt det hun lovede ham. Lejlighed, de skulle giftes, have børn osv. osv. Er dette ulovligt?? Jeg selv, finder det direkte ulækkert! Mvh en mor til en dreng på 16!

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vores første tanke, da vi læste dit spørgsmål, var faktisk, at forholdet lyder moralsk problematisk, men at det ikke nødvendigvis ville være strafbart.
Dog kan detaljen om, at drengen blev forblændet af din venindes løfter om lejligheden og en fremtid sammen, faktisk gøre, at forholdet kan have været ulovligt, og at din tidligere veninde kan straffes for det.
Straffeloven siger nemlig, at det er ulovligt for en noget ældre person at have sex med én, som er under 18, hvis den ældre person bruger sin alder til at forføre den yngre. Når din tidligere veninde har givet løfter om lejlighed, ægteskab og børn osv., er det jo ting, som hun kunne love i kraft af, at hun har en højere alder og dermed større økonomi og livserfaring end drengen. Det er ikke lovligt, at bruge den slags ting til at få en person på under 18 til at indgå i et forhold.
Vi håber det har været svar på dit spørgsmål. Hvis ikke - eller hvis du gerne vil vide mere - er det velkommen til at skrive til os på chat eller ringe på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19. Du kan også læse mere på vores emneside om seksuel lavalder her.
Med venlig hilsen
Sexlinien, xx140