Spørgsmål:
Hej
Jeg er en fyr på 26 år. For et halvt års tid siden blev jeg pludselig i tvivl om, om jeg var bi-seksuel. For jeg er ikke i tvivl om, at jeg er til piger. Jeg har også en meget sød kæreste (pige) som jeg elsker og tænder rigtig meget på. Tvivlen opstod, da jeg så en person, som jeg troede var en pige, men i virkeligheden var en fyr. Jeg syntes personen så lidt godt ud. Siden har tvivlen været der on/off. Jeg er som sådan ikke bange for at være bi-seksuel, selvom det ville være et meget stort chok for mig, som jeg ville skulle bruge tid på at forstå. Jeg skriver til jer, fordi jeg ikke helt kan finde hoved og hale i det. Eller kan jeg i virkeligheden godt det? Jeg har prøvet at se Gayporn. Jeg synes egentlig ikke, at det gør noget frækt for mig på den måde og jeg synes heller ikke rigtigt det er noget for mig. Jeg kan dog godt se, hvad der kan være det frække i det. Dog kun når der er sex. Hvis de kysser eller er kærlige, så bliver det lidt for meget for mig på den måde, at jeg ikke kan identificere mig med det. Når jeg ser straight-porn eller lesbisk porno, så gør det noget helt andet ved mig. Det tænder mig rigtig meget. Ligesom, at jeg kun lægger mærke til piger og bliver fysisk (og følelsesmæssigt) tiltrukket af piger. Piger gør generelt og grundlæggende noget helt andet ved mig end en fyr kan gøre. Jeg har ikke prøvet at være fysisk tiltrukket af fyre, men jeg kan godt anerkende en flot fyr - det gør dog ikke mere ved mig end det. En flot pige gør mere ved mig end bare “det”. Og jeg har kun sex-fantasier om piger. Og så skulle man tro, at det jo afgjorde det. Men det som om tvivlen bliver ved med at være der alligevel. Og det er det jeg ikke forstår. Tvivlen, i de perioder, hvor den har været stærkest, påvirker mig virkelig meget. Især fordi jeg altid har været rigtig afklaret omkring min seksualitet. Jeg har altid været noget af en overtænker, som kan have svært ved at give slip på de lidt skræmmende tanker. Jeg tror lidt det derfor, at tvivlen bliver ved med at være der. Måske denne tvivl, som i virkeligheden er afklaret inde i mig selv, har udviklet sig til en tvangstanke mere end en tvivl. Hvis tvivlen opstår, så sidder jeg grubler i et stykke tid inde i mit hoved inden jeg begynder at kigge på noget straight-porno og bliver bekræftet i, at tvivlen ikke er reel. Men tvivlen vender tilbage. Nogengange samme dag. Nogengange dagen efter. Proceduren er den samme hver gang. Når tvivlen er stærkest, så er det ikke fordi jeg på den måde drømmer om at være sammen med en fyr. Men jeg forstiller mig, hvordan det mon er. En nysgerrighed. Men det er kun sex-delen. Jeg kan nemlig ikke se mig selv kysse eller kærtegne en fyr. Det jeg ret afklaret med. Men når tvivlen er stærkest, så kan jeg godt forstille mig, at gennemføre et samleje (uden kys og snak) med en fyr. Der er noget lidt frækt ved det. Ikke specielt meget, og det føles også som noget jeg synes er lidt frækt pga. at tvivlen siger det til mig. Når jeg rejser mig op og laver noget andet, så forsvinder det lidt frække ved det og bliver erstattet af en “det siger mig slet ik noget”-følelse. Følelsen føles også mere som mig, hvor det andet føles som et resultat af stærk overtænkning. Jeg har altid set meget porno. I nogen perioder har jeg også set for meget porno. Specielt porno, som handler om noget lidt forbudt fx chef eller lign. Har altid været det jeg har set mest. Og jeg har selv tænkt, at det måske er pga pornoen, at tvivlen nemt kan blive rigtig visuel, og at jeg ikke bliver skræmt af gay-porn eller synes det er “ulækkert” som mange af mine venner nok oftest vil kalde det. Det at jeg ikke bliver skræmt af det, forstærker også tvivlen. Måske er det lille bitte frække element i det blot en sex fantasi, der er opstået (måske pga for meget porno - fordi det skal være mere og mere ekstremt) fremfor det i virkeligheden skal være en tvivl om seksualitet. Måske ramte/rammer “tvivlen” så hårdt, fordi det påvirker min person eller selvbillede.
Hvad er jeres tanker på det?

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål og at have lyst til at dele alle dine tanker med os.
Det virker til, at alt det med seksualitet og tvivl fylder rigtig meget for dig, og at det er svært at være i. Det kan vi godt forstå.
Først får vi lyst til at sige, at det slet ikke er mærkeligt eller forkert, at du oplever tvivl omkring din seksualitet. Det er helt okay at være i tvivl om sin seksualitet, at reflektere over den og at mærke forskellige følelser omkring den. Det kan man opleve gennem hele livet og det er der rigtig mange, der gør.
Seksualitet er nemlig en kompleks størrelse. Mange oplever, at den kan være meget flydende og omskiftelig. Seksualitet kan være alt fra hvem man bliver forelsket i, til hvem man tiltrækkes af, til hvilken sex man kan lide. Og meget mere end det. Nogle personer oplever at være meget sikre på deres seksualitet gennem hele livet, mens den for andre kan skifte hele livet. Begge ting er helt okay. Ofte handler det om at lære sin seksualitet at kende og at acceptere den og holde af den. For man kan faktisk lære ret meget om sig selv gennem sin seksualitet, hvis man er nysgerrig på at udforske den. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, men vi får alligevel lyst til at nævne det.
Derudover, så kan seksualitet også vise sig på flere måder; romantisk (hvem man forelsker sig i) og seksuelt (hvem man tænder på): Nogle oplever at blive romantisk tiltrukket af ét køn eller én person, men seksuelt blive tiltrukket af andre. For andre hænger de to ting sammen. Intet er mere rigtigt end andet, men det handler om at finde ud af, hvordan man selv har det.
Du skriver, at du til tider oplever en seksuel tiltrækning mod fyre. Det kan være, at en del af din seksualitet seksuelt tænder på fyre eller andre køn end piger? Det er der intet forkert i og sådan må det gerne være.
Samtidig kan vi også godt forstå, at du oplever en tvivl forbundet med seksualitet ud fra alle de tanker, du beskriver. Det er mange tanker at gå rundt med. Det lyder som om, at du også oplever en tvivl omkring dit eget selvbillede; Tanker og tvivl om, hvem du skal være og hvem du gerne vil være. Og at det påvirker dine tanker og tvivl om din seksualitet. Er det rigtigt forstået?
Vi bliver desuden nysgerrige på, om der er noget bestemt der holder dig tilbage fra at prøve noget seksuelt af med en fyr? Når noget fylder meget i tankerne, kan det nogle gange blive lidt afmystificeret hvis man udforsker det og prøver det af – og dermed lærer sin seksualitet bedre at kende. Er det noget, du har tænkt på?
Du skriver desuden, at du har en sød kæreste. Har du delt dine tanker om din seksualitet og tvivl med hende? Det kan være rigtig mange tanker at gå rundt med alene, og det kan være ret rart og vigtigt at dele dem med nogle. For ofte er man sjældent den eneste, der har de følelser. Har du overvejet at tale med din kæreste, en ven eller en anden du føler dig tryg ved, om din situation?
Vi håber, at du kan bruge vores svar til noget. Hvis ikke, er du altid velkommen til at kontakte os igen til en uddybende samtale. Du kan også tage kontakt til LGBT+ Danmarks rådgivning. De er rigtig gode at tale med om seksualitet og er vant til at tale med folk, der står i præcis din situation. Du kan læse mere om deres tilbud her
Mange hilsner,
Sexlinien