Spørgsmål:
Vi er fire veninder der holder meget sammen. Vi er 13 allesammen. Vi er meget ærlige overfor hinanden for vi ved at alle kan holde på hemligheder. Vi har alle sammen sexualitet men de tre af os har kun sexualitet med os selv, vi er heller ikke så udviklet. Men den fjerde pige er meget udviklet med store runde bryster og stor røv. Hun har fast sexualitet med andre, mest lidt ældre på 14-15 år. Jeg tror altså godt hun kan passe på sig selv for hun er fornuftig og det er bestemt ikke fordi vi andre er misundlige eller noget. Jeg kunne slet ikke se mig selv have sexualitet med andre endnu men jeg er heller ikke ret udviklet. Skal vi være bekymret for den fjerde af vores veninder? Er det ikke meget tidligt at have fast sexualitet med andre når man kun er 13? Vi har prøvet og snakke med hende om det men hun siger hun er et sted hvor hun er klar til fast sexualitet med andre og hendes krop er klar til det og den har det godt med det. Er det okay eller skal vi være bekymret for hende?

Svar:
Kære jer.
Tak for jeres meget fine brev. Hvor er jeres veninde bare heldig, at hun har så gode veninder som jer. Det er et meget omsorgsfuldt skriv I har lavet, og det er tydeligt, at I har skrevet for at passe på jeres veninde.
13 år og seksuelt aktiv er i den tidlige ende ja, men det er ikke unormalt. Det vigtigste er, at jeres veninde har lyst og er klar til det, hun laver. Og det skriver du, at hun siger, hun er.
Vi har en seksuel lavalder herhjemme i Danmark, som er sat til 15 år. Det er en lov der er lavet for at passe på børn og unge, og derfor er det per definition er ulovligt, at en person over 15 år har sex med en person under 15 år. Dog skal det siges, at din veninde ikke gør noget ulovligt. Intet i verden er sort og hvidt, og det er heller ikke utænkeligt, at en på 14 og 15 år bliver kærester og prøver at have sex sammen, fordi de begge to har lyst.
Vi skriver det egentlig bare, så I ved det og ikke for at skræmme. Men det er en måde at passe på sig selv, at være opmærksom på, ikke at være sammen med nogen som er væsentligt ældre end en selv, da der kan være stor forskel på erfaringer fra f.eks 13 til 16 år.
Så længe jeres veninde kun gør noget, hun har lyst til, og at dem hun har sex med passer på hende og behandler hende godt, så er det godt. Og så betyder det meget, at have nogle gode veninder at snakke med, både når det går godt og dårligt. Det virker det til, at hun har i jer.
Vi håber du kan bruge svaret. Du er velkommen til at skrive eller ringe ind, hvis du har flere spørgsmål eller har brug for en uddybning. Vi har åbent alle hverdage fra 15-19.
Bh fra xx136.