Spørgsmål:
Jeg har i længere tid nu gået og haft tanken om min seksualitet. Ligemeget, hvordan og hvorledes jeg har vendt og drejet det i hovedet. Så syntes jeg ikke jeg er kommer frem til noget. Jeg har fantasier om at være sammen seksuelt sammen med mænd, men ser mig ikke som typen der ville ende i et forhold med en mand. Jeg har en biseksuel kæreste, vores retningslinjer er simple. Vi dater kun hinanden og laver kun seksuelle ting med hinanden. Den konstante tanke, ved jeg ikke, hvordan jeg skal takle.. håber i måske har et svar, for føler mig på bar bund. Vh. Anonym

Svar:
Hej og tak fordi du skriver ind!
Der er mange der oplever at være lidt forvirrede over deres seksualitet i perioder - hvilket på ingen måde er hverken farligt eller forkert. Men det stiller jo spørgsmålstegn ved den måde man hidtil har opfattet sig selv på, hvilket for nogen kan virke som en slags midlertidig forstyrrelse.
Vi kan ikke give dig et konkret svar på, om du er også er til mænd eller ej: Men det vi kan forhåbentligvis give dig information, perspektiver og eventuelle løsningsforslag.
Det første som er vigtigt at sige, er, at fantasier ikke er altid stemmer overens med hvad man kan lide i virkeligheden - der behøver altså ikke at være sammehæng mellem de to. Man ved dog ikke ovenstående, før man udforsker det i virkeligheden.
Og udforskning er et centralt ord her! For det handler om at tage sin lyst seriøst og være nysgerrig på den.
Du fortæller, at du er i et monogamt forhold med en kvinde, hvor I på nuværende tidspunkt udelukkende har sex med hinanden. Nu ved jeg ikke om I har snakket sammen om din seksuelle tiltrækning til mænd, men hvis I ikke har, lyder det umiddelbart som en fordel at hun selv er biseksuel.
Man kunne nemlig forestille sig, at hun ville kunne relatere til dig - og derfor tage godt imod dine tanker. Hvis det er tilfældet, ville I kunne have en ærlig og åben samtale, hvor du ikke føler dig forkertgjort.
Ift til at udleve fantasien, kan det være at I bliver enige om, at prøve det af. Måske kunne I aftale, at du kan prøve at have sex med en mand alene - det kunne også være, at I bliver enige om at have sex med en mand sammen. Dette kræver tryghed, kommunikation og (igen) lysten til, at udforske.
Ift til hvilken seksualitet du har: Du skriver at du ikke er romantisk interesseret i mænd - men at det udelukkende handler om det seksuelle. At du har lyst til at have sex med mænd, betyder ikke nødvendigvis at du er homoseksuel, biseksuel eller pan-seksuel (at man tilrækkes af personer, uanset deres køn).
Og selv hvis du har lyst og kan lide at have sex med både mænd og kvinder, betyder det ikke at du skal identificere dig selv med at være biseksuel.
Du kan sagtens betegne dig som en hetero seksuel mand, som engang imellem har lyst til at have sex med mænd, men primært dater kvinder. Det kan også være at du på sigt finder ud af, at betegnelsen 'biseksuel' omfavner din seksualitet, og at du kan lide den. Pointen er, at ingen bestemmer over hvordan din seksualitet betegnes, kun dig.
Vi håber at vi har hjulpet dig lidt på vej!
Du er altid velkommen til at forsætte samtalen med os på enten chat eller telefon (70202266) i alle hverdage fra 15.00-19.00.
Mange hilsner,
Sexlinien