Spørgsmål:
Hejsa Jeg vil rigtig gerne kunne snakke åbent med min kæreste om sex, men er enormt ukomfortabel alene ved tanken om samtalen. Emnet er halvt blevet bragt op et par gange, men jeg skal hver gang kæmpe med ikke at nervøsitets-fnise som en skolepige der har sexualundervisning for første gang. Han foreslår forskellige stillinger osv. og jeg føler aldrig jeg får hverken fortalt eller vist ham at jeg godt kan lide det. What to do?

Svar:
Hej du,
Tak for dit spørgsmål til sexlinien.
Vi kan rigtig godt forstå at du gerne vil kunne tale åbent med din kæreste om sex, men det giver også god mening at det kan gøre dig lidt ukomfortabel. Mange unge mennesker synes at det er grænseoverskridende eller lidt pinligt at tale om sex og særligt at sætte ord på, hvad der føles godt for en selv – så du er i hvert fald slet ikke alene. Ligesom med så meget andet, er det i første omgang enormt vigtigt at man øver sig; og at man accepterer, at man ikke er god til det med det samme. God kommunikation er også en færdighed, som man lige skal have lov til at træne. Så vores første råd til dig er: hav tålmodighed, og mist ikke modet! Man skal prøve mange gange før det bliver rigtig godt.
Når du går i gang med at øve dig på at tale om sex, er der nogle ting som kan gøre processen lidt nemmere. For eksempel kan du i begyndelsen ”nøjes med” at stille din kæreste spørgsmål, og bare lytte mens han primært fører samtalen. På den måde kan du vænne dig til at slappe af i samtalen og rumme det sprog han bruger, uden at du behøver at føle dig presset til selv at finde de rigtige ord eller føle dig pinligt berørt over at skulle formulere dine tanker om intimitet.
Det kan også være en rigtig god ide at tage sex-samtalen på et neutralt sted, på et tidspunkt hvor i ikke skal lige til at have sex med hinanden. Mange snakker om sex mens de er liderlige, fordi det er der man kommer til at tænke på alle de ting man har lyst til at prøve. Men hvis man har tendens til at bliver lidt nervøs i den samtale, kan det blive ekstra udfordrende, fordi man måske føler at man samtidigt skal præstere at være lækker og sige de rigtige ting på den rigtige måde. Hvis man i stedet taler om det en søndag morgen i sofaen, kan man give sig selv lidt mere ro omkring samtalen og mærke efter hvad man egentligt har lyst til at sige, uden det ekstra pres.
Til sidst kan det måske være en hjælp, at påtale det faktum, at du syns det er svært at tale om. Du kan for eksempel sige til din kæreste, at du rigtig gerne vil tale med ham om sex, eller fortælle ham at du rigtig godt kan lide de ting i gør, men at tanken om den samtale gør dig ukomfortabel. Så kan I i samarbejde skabe de rammer der skal til, for at I begge kan være trygge og udtrykke jeres tanker frit.
Vi håber meget at det var svar på dit spørgsmål, og at du og din kæreste bliver rigtig gode til at kommunikere åbent om sex og intimitet.
Mange hilsner
Sexlinien