Spørgsmål:
Hej Jeg blev testet positiv for klamydia i fredags. i torsdags havde jeg sex med en fyr for første gang. Skal der gå x antal tid før han skal starte behandling eller skal han bare ringe til lægen på mandag, og fortælle det, og starte behandling der?

Svar:
Hej med dig og tak for dit spørgsmål.
Hvis man er blevet smittet med klamydia, kan man først se det på en test 1-2 uger efter smittettidspunktet. Der er derofr ingen grund til at han tager til lægen endnu, men det kunne være en god ide at få bestilt en tid til om 2-3 uger. Så kan han blive testet der og starte behandling op, hvis det viser sig at han også er smittet.
Hvis I stadig gerne vil have sex med hinanden, skal i være opmærksomme på, at I kan risikere at smitte hinanden frem og tilbage, hvis I har sex under behandlingen. Det kan derfor være en god idé at bruge kondom eller holde en pause fra sex, indtil en uge efter endt behandling.
I kan læse mere om klamydia her
Vi håber, at det var svar på dit spørgsmål, ellers kan I ringe eller chatte med os på alle hverdage mellem kl. 15-19. Telefonnummeret er 70202266
Mvh Sexlinien, XX12