Spørgsmål:
Hej, jeg har herpes(i underlivet) i dvale og jeg er i tvivl om smittefaren. Hvis jeg onanere ved klitoris og inde i skeden med mine fingre, kan jeg så godt smitte mine fingre(specielt hvis jeg har paper cuts)? Jeg føler, at jeg ikke må/kan røre ved min egen hud i frygt for at smitten spreder sig til resten af kroppen- trods jeg ikke er i udbrud. Hilsen hende der føler sig låst og bekymret 90% af tiden

Svar:
Hej med dig, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Stakkels dig, det lyder svært at du har gået så længe, og følt dig låst og bekymret. Heldigvis har vi gode nyheder til dig; du kan sagtens onanere, når dit herpes ikke er i udbrud. Når du har et udbrud kan du godt komme til at overføre herpes, til f.eks. øjet, hvis du klør dig i kønsorganerne, og bagefter klør dig i øjet, men når du ikke har et udbrud, er risikoen næsten ikke eksisterende. Da du allerede har virussen i kroppen, kan du ikke smitte dig selv yderligere med herpes (HSV-2), men du kan overføre virussen til andre steder på kroppen, men dette er altså kun når du har et udbrud. Det er nemlig væsken fra herpessårerne/blærerne at der er viruspartikler, og som kan smitte videre til andre steder på kroppen. Derfor kan du altså sagtens onanere, når dine udbrud er i dvale, og du derfor ikke har nogen sår.
Herpes på kønsorganerne, er desværre en virus, der gør mange unge mennesker meget bekymrede. Nogle frygter at de aldrig kan få et sexliv igen, og at de altid bør fortælle alle seksuelle partnere de møder, at de er smittet med herpes type 2, også selvom de ikke har et udbrud, og måske ikke har haft det i lang tid, og også selvom at det langt fra er alle der vil fortælle en de kysser med at de er smittet med herpes type 1, når de ikke har et udbrud.
Vi håber at du kunne bruge svaret, og måske føler dig lidt mere fortrøstningsfuld nu. Du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har yderligere spørgsmål. Du kan også kontakte os på vores chat eller telefonrådgivning (tlf nr: 70 20 22 66), vi har åbent på alle hverdage fra kl. 15-19.
Bedste hilsener Sexlinien