Spørgsmål:
For 16 år siden fik jeg konstateret hpv. Har ikke haft synlige symptomer de sidste 8 år. Er der fortsat mulighed for st man smitter andre? Bør man informere nye partnere ?

Svar:
Hej, og tusinde tak for dit spørgsmål!
Vi går ud fra, at du fik konstateret HPV i forbindelse med et celleskrab af livmoderhalsen, eller ved at have haft et udbrud med kønsvorter. Det er nemlig som regel sådan, at man kan påvise HPV, ved at teste selve de symptomer der er opstået - som f.eks. kønsvorter og celleforandringer.  Det er noget nær umuligt at gardere sig 100 % mod HPV smitte, da det menes at op mod over 80 % af den danske befolkning på et tidspunkt er blevet smittet med HPV. Det skal dog siges, at mange former for HPV, er rimelig harmløse, hvor mange aldrig vil opdage at de rent faktisk har haft HPV virus i kroppen, fordi de ikke har haft nogle symptomer. Hos Sexlinien, anbefaler vi at man informerer en ny partner om smitte, hvis man har et aktivt udbrud af kønsvorter, eller lige har haft et, og altså ikke hvis man ikke har nogle symptomer. Der er ingen garanti for at du ikke smitter en ny partner med HPV, men der er heller ingen garanti for at din nye partner ikke smitter dig (der findes over 100 former for HPV, og blot fordi man har haft en af dem, er man ikke immun over for de andre) . Derfor er vores anbefaling, at man bruger kondom, når der er et aktivt udbrud til stede. HPV er en underlig størrelse, og forskningen på området er stadig lidt uklar. Noget tyder på at HPV er en virus, der efter nogle år godt kan forsvinde, mens anden forskning peger på, at virussen blot ligger i dvale, og kan være i dvale i lang tid.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også ringe, eller chatte med en rådgiver på alle hverdage mellem kl. 15 og 19 på telefonnummer; 70 20 22 66
Bedste hilsener Sexlinien