Spørgsmål:
Hej. Det er meget meget sjældent jeg har sex. Men igår fik jeg en sutter. Jeg er en der får meget sædafgang. Jeg følte at jeg sprøjtede i et minut. Han sagde også der kom meget. Han er den første der nogensinde har slugt det hele når jeg kommer. Der kom kun lidt ud på mig. Han suttede også ret længe inden jeg begyndte at komme. Jeg tænker jo længere tid, jo større risiko er der for bakterier at smitte. Det der bekymre mig er følgende. Efter blowjob fortæller han mig at han måske har slugt sæd fra flere tusinde mænd og at han har haft en bestemt sygdom (husker ikke navnet) flere gange. Jeg mødte ham på en rasteplads. Jeg forklarede ham at sidst jeg fik en sutter var 6 måneder. Og nu når jeg tænker over det. Så tror jeg nærmer det er 1 år siden. Jeg forklarede at jeg er meget forsigtig og altid er bange for sygdomme. Da han vendte sig bemærkede jeg at han havde røde mærker på ryggen fordi hans jakke var løftet lidt op. Det kunne ligne en hud eller kønssygdom. Jeg er så bange. At trods min forsigtighed. Så har en person smittet mig.

Svar:
Hej, og tak for at du har skrevet til os!
Vi er kede af at høre, at en seksuel oplevelse, som jo faktisk lyder ret god, er endt med at du er så bange. Det lyder ikke særligt rart.
Der kan godt være risiko for smitte med nogle sygdomme ved at modtage oralsex/få en sutter. Blandt de oftest forekommende er gonoré, hpv og herpes. Men det er ikke sikkert, at du er blevet smittet med noget som helst. Og skulle du være blevet smittet med noget, så kan du opdage det i god tid, og dermed få den bedst mulige hjælp. Ved smitte med bakterier som gonoré, findes der for eksempel en antibiotikakur man kan tage, og det er en sygdom som er nem at behandle.
Og så vil du altså langt fra være den eneste der har prøvet at blive smittet med en sygdom gennem sex. Det kan ske for alle, også selvom man generelt er forsigtig med at bruge prævention/beskyttelse når man har sex med andre.
Det lyder som om, at det ville være en god idé for dig at blive testet, så du kan få be-eller afkræftet at du er blevet smittet. Dine muligheder er lidt forskellige alt efter hvor du bor. Men du kan altid blive testet gennem egen læge. Der findes også et tilbud som hedder checkpoint, hvor man kan blive testet gratis og få rådgivning omkring sikker sex.
Derudover kan du se om der ligger et center for kønssygdomme (sexsygdomme) i nærheden af dig. Hvis man bor i nærheden af København kan man for eksempel henvende sig på klinik for kønssygdomme på Bispebjerg hospital eller på infektionsmedicinsk afdeling på Hvidovre hospital.
Vi håber at du kan bruge vores svar til noget, og ønsker dig held og lykke med det hele. Ellers er du altid velkommen til at kontakte os på chat og telefon: 70 20 22 66 alle hverdage klokken 15:00-19:00.
Hilsen Sexlinien