Spørgsmål:
Jeg bliver ved med at få et rundt rødt ømt mærke tæt på min vagina efter jeg har haft sex. Nogen gange dukker det også bare tilfældigt op. Mærket er tæt på min skede, hvilket betyder, at det kradser og er ømt hele tiden og går først væk efter et par uger hvis jeg bruger fucidin. Har prøvet at gå til lægen, men de siger at det ikke er køns vorter da det ligner en ‘blomkåls’ ting og fordi kønsvorter ikke bare går væk af sig selv eller pga fucidin. Ved slet ik hvad jeg skal gøre, for når jeg har det røde ømme mærke tæt på dernede, kan jeg slet ikke have sex eller klare at have underbukser på fordi det bliver ved med at genere.. ved slet ik hvad det kan være. Mvh Meget frustreret pige

Svar:
Hej med dig,
Tak for dit spørgsmål.
Det er meget svært at sige med sikkerhed hvad du mærker på din vagina uden at der bliver lavet nogle prøver fra det pågældende hudområde. Det lyder rigtig nok ikke umiddelbart som kønsvorter, men hvis det kommer tilbage igen og igen og generer dig, er det vigtigt at du kontakter din egen læge og får det undersøgt.De kan evt henvise dig videre til en hudlæge, hvis de ikke selv kan finde ud af hvad der er i vejen.
Fucidin er en type af antibiotika, og virker derfor ofte på hudgener i vagina, da der hurtigt kommer bakterier i de dårlige hudområder, som er dét der giver kløe og gener. Derfor er det også bedst at få undersøgt hvad der er i vejen, i stedet for at man kommer til at behandle for meget med antibiotika, hvis det nu ikke er nødvendigt.
Vi håber at du fik svar på dit spørgsmål,
Mange hilsner Sexlinien