Spørgsmål:
Hejsa Jeg skriver med et haste spørgsmål. Jeg har været ved egen læge i dag fordi jeg begyndte at få blæner på kønsorganerne, og fordi jeg aldrig har oplevet det før, fik jeg en akut tid ved lægen for at få af vide, hvad det var. Jeg fik lavet en podning, som jeg venter svar på, men lægen mistænkte, at det er intim herpes. Da jeg kommer hjem og fortæller min kæreste det (fordi det har jeg pligt til, når han er min faste partner), og nu tror han straks, at jeg har været utro. Han har virus for forkølelsessår, og jeg fik af vide af egen læge, at selvom det ikke er samme type herpes, så kan herpes på munden sagtens overføres til en anden som intim herpes. Han tror ikke på mig og tog kontakt til ekstern læge og har søgt på nettet, som siger, at det kan ikke smitte, men når jeg spørger ekstern læge og nettet, så siger de ja. Derfor tager jeg kontakt til jer i håb om at få et endeligt svar, som jeg konkret kan vise ham, så han forhåbentligt stoler på, hvad jeg siger til ham, og så vi ikke ender med at gå fra hinanden pga. en misforståelse og evt. fejlinformation fra den læge, han snakkede med.

Svar:
Hej og tusinde tak for dit spørgsmål!
Herpes på munden kan sagtens smitte til kønsorganerne. Dette sker som regel gennem oralsex. Selv hvis der ikke er et aktivt udbrud på munden, er der stadig en risiko for at smitte, selvom den er størst når der er udbrud.  Du kan altså sagtens have fået herpes fra din kæreste, selvom at han ikke har bemærket et udbrud, eller i det hele taget har haft et udbrud.
Du er meget velkommen til at kontakte os igen, hvis du har flere spørgsmål!
De bedste hilsener Sexlinien.
Vi håber at du kan bruge svaret, du kan også læse meget mere på denne emneside: https://sexogsamfund.dk/krop-sex/viden-om-sexsygdomme/hvad-er-herpes