Spørgsmål:
Hej jeg er en 15 årig pige. Min mens er 18 dage forsinket og de sidste par dage er jeg vågnet med kvalme og jeg skal tisse hele tiden. Jeg har en kæreste af 6 måneder og vi bruger ikke prævention da jeg er på mini-piller. Jeg tog en graviditetstest her for en uge siden, den kom dog tilbage negativ. Hvad gør jeg?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål!
Vi er kede af at høre, at du oplever ubehag og bekymring - det lyder ikke rart.
Ud fra det du beskriver, lyder det dog ikke spor sandsynligt, at kvalmen og tissetrængen skyldes en graviditet.
Hvis man tager minipiller rigtig, er der 98% sikkerhed for, at man ikke bliver gravid. Og når du har en negativ graviditetstest oveni, så er sandsynligheden for, at du er gravid tæt på 0.
Der kan være flere grunde til, at din menstruation er forsinket. Én af de grunde kan være, at minipiller faktisk kan give en mere uregelmæssig menstruation og gøre, at der er længere mellem hver blødning. En anden forklaring kan være, at stress og bekymring også kan forstyrre ens cyklus. Hvis du nu er meget bekymret for, om du er blevet gravid, kan det også i sig selv være skyld i, at menstruationen udebliver. Det kan selvfølgelig også være andre ting end det med graviditeten, som kan stresse eller bekymre på en måde, som kan påvirke din menstruationscyklus.
Så i forhold til, hvad du skal gøre fremadrettet, er vores første råd, at du skal tage en dyb indånding og tænke på, at du næsten sikkert ikke er gravid. Hvis du stadig føler dig bekymret over, om du er gravid, kan det måske hjælpe at tage en eller flere graviditetstests, for ligesom at dobbelttjekke. Forhåbenligt kan det give mere ro i maven, hvis den næste test også viser sig at være negativ. Hvis du stadigvæk oplever bekymring eller stress over det hele, vil vi virkelig råde dig til at tale med nogen, om de følelser du går rundt med; det kan være din kæreste, en ven, som du er tryg ved eller et medlem af din familie. Selvom de måske ikke kan løse problemerne med et trylleslag, så kan det bare være en stor lettelse i sig selv, at sige tingene højt til en anden person. Det er også en mulighed for dig, at tage til lægen og blive testet dér. Det kan også give en stor sikkerhed, at tale med en fagligt uddannet person om sin bekymring for graviditet.
Vi håber at det var svar på dit spørgsmål. Hvis det ikke var svar - eller du bare godt kunne tænke dig at høre mere - er du meget velkommen til at skrive til os på chat eller ringe til os på 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen
​Sexlinien, xx140