Spørgsmål:
Hej. Jeg plejer at få min menstruation d.15-17 i måneden. Men de sidste to måneder har den været forsinket. I denne måned endnu mere end sidste. Fik først min menstruation d. 26. Skal jeg så tage en graviditetstest? Og hvornår skal man tage den?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål
Det kan være svært at beregne sin menstruation ud fra dage i måneden. De fleste har en fast cyklus, med x antal dage i mellem. Så den vil fx automatisk bliver senere på måneden mellem februar og marts, hvor der kun er 28 dage i februar.
Derudover kan der være mange grunde til at ens menstruation bliver forsinket. Det vil have noget med de kvindelige kønshormoner at gøre, som kan påvirkes af en masse faktorer som fx stress, kost, motion, og lignende. Men som du siger, kan man også godt bløde selvom man er gravid, men det vil ofte være mindre end ved en almindelig menstruation. Du kan tage en graviditetstest, hvis du er i tvivl. Det kan tages fra 2 uger efter ubeskyttet samleje.
Håber det var nok svar på dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive på vores chat alle hverdage mellem kl. 15 og 19.
Mvh Sexlinien XX123