Spørgsmål:
Hej øhm, jeg har haft sex med en og det er første gang. Da jeg så kommer hjem går det op for mig, at jeg sluttede min mens for 10 dage siden. Og vi brugte ikke beskyttelse, da jeg fuldstændig glemte det i øjeblikket. Det er ikke forid vi havde sex i så lang tid, det var får minutter. Men nu overtænker jeg, om der er stor mulighed for jeg bliver gravid?

Svar:
Hej! Du er sandsynligvis i den fase i din cyklus, hvor chancen for at blive gravid er størst (ægløsningsperioden). Det er lige meget om et samleje varer længe eller kort, hvis der er risiko for graviditet. Hvis I ikke brugte beskyttelse, så er der jo risiko for graviditet.
Så det lyder som en god idé at tage nødprævention (fortrydelsespille) for at  prøve at forebygge, du bliver gravid. Du kan købe nødprævention på alle apoteker - den mest effektive er den type som, du kan tage i op til 120 timer efter samlejet. Den skal dog tages så hurtigt, du kan. Prøv at læse mere om nødprævention her på Sexlinien.
Når det her er sket, er det også smart at du holder øje med din næste menstruation og tager en graviditetstest, hvis den ikke kommer. Graviditetstest kan du købe både på apoteket og i mange supermarkeder samt i Matas. Du kan læse om graviditetstest her - og hvis du får en graviditetstest som viser, du er gravid, kan du skrive igen til os, men du kan også læse mere på vores underside om uønsket graviditet her.
Du kan også vælge at chatte med os eller ringe uanset hvad, du har af spørgsmål eller tanker omkring din situation - vi er her på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.