Spørgsmål:
Hejsa. For cirka en månede siden tog jeg en fortrydelses pille. (Jeg er på p piller, men nogle dage før jeg tog fortrydelsespillen, gik der mere end 48 timer mellem min p pille) derfor valgte jeg at tage en fortrydelsespille. Efter fortrydelsespillen har jeg blevet ved med at tage mine p piller (rigtigt taget) og havde også ubeskyttet sex, men han træk ud inden han kom. Jeg er bange for om jeg er gravid, fordi jeg har læst online at der er en risiko for p pillen ikke virker efter at have taget fortrydelsespille. I dag den 24 juni har jeg 2 p piller tilbage i min 21 dages pakke. Jeg “plejer” at for min menstruation den sidste uge i min 21 dages p pille pakke, men denne gang har jeg ikke. Har dog også hørt at ens menstruation kan være forsinket når man har taget en fortrydelsespille. Hjælp mig. -pige 16 år

Svar:
Hej! Det er helt rigtigt, at den ene slags fortrydelsespille kan nedsætte virkningen af dine p-piller i resten af den p-pillecyklus, du var i gang med og indtil du begynder på et nyt p-pilleark. Det er den type, du kan tage i op til 120 timer efter samlejet; den hedder Ellaone.
Det kan lyde som om det vil være en god idé, at du tjekker om du er gravid for en sikkerheds skyld, hvis menstruationen fortsat ikke kommer, men du kan godt vente nogle dage endnu. Det er nemlig rigtigt, at menstruationen kan være forsinket pga. fortrydelsespillen. Sørg også for, at du holder din p-pillepause og begynder igen efter pausen med det næste p-pilleark uanset om blødningen kommer elle ej.
Prøv at evt læse mere om graviditetstest og nødprævention her på Sexlinien - og hvis du får en graviditetstest som viser, du er gravid, kan du skrive igen til os, men du kan også læse mere på vores underside om uønsket graviditet her.
Du kan også vælge at chatte med os eller ringe uanset hvad, du har af spørgsmål eller tanker omkring din situation - vi er her på alle hverdage kl. 15-19.
Hilsen Sexlinien, XX7.