Spørgsmål:
Hej. Jeg er en sygeplejerske studerende der skriver om etisk overvejelser om unge og abort. Derfor har jeg kun lige et spørgsmål. Hvis to 14 årig har sex men hinanden med lyst, og hun bliver gravid; hvad sker der så? altså hvem informere, forældre, politiet?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål.
Hvis to 14-årige har sex med samtykke og den ene bliver gravid, så kan den gravide informere sine forældre om graviditeten, hvis det er noget vedkommende har lyst til. Sundhedspersonale kan også informere forældrene. Den gravide kan eksempelvis tage kontakt til sin læge eller sundhedspersonale på en skole eller andet. Politiet skal ikke informeres, da det er udenfor deres område, hvis der er tale om sex med samtykke. Du kan desuden læse mere om graviditet for personer under 18 år her.
Vi håber, det var svar på dit spørgsmål. Hvis vores svar har givet anledning til yderligere spørgsmål, er du velkommen til at ringe til os på telefon: 70 20 22 66. Vi har åbent alle hverdage mellem kl.15-19.
Hilsen Sexlinien