Spørgsmål:
Hej, jeg har haft sex med en dreng igår aftes, hvor vi ikke brugte prævention. Han nåede at tage den ud inden han kom, men jeg er stadig bange for om der kan være en chance for at jeg er blevet gravid. Jeg har prøvet at tage en fortrydelsespille en gang før, hvilket gjorde at min menstruationscyklus blev meget underlig. Jeg ved også at fortrydelsespiller ikke er det bedste for ens krop, så jeg ved ikke om jeg skal stole på at jeg ikke bliver gravid, og så tage en graviditetstest om lidt tid, eller om jeg skal købe en fortrydelsespille for en sikkerhedskyld?

Svar:
Hej med dig!
Godt at du skriver herind. Vi kan sagtens forstå, din bekymring for at være blevet gravid. Selvom han trak sig ud, inden han havde sædafgang, så kan risikoen for graviditet desværre ikke udelukkes helt. Det skyldes, at der kan komme noget pre sæd, som kan indeholde sædceller. Så risikoen er mindre, men den er der stadig. Du spørger, om fortrydelsespiller er dårlige for kroppen – og det korte svar er nej, de er ikke farlige. Men de indeholder en stor mængde hormon, og derfor kan de påvirke ens menstruationscyklus. Typisk vil de forsinke den lidt. Det kan selvfølgelig være træls, men det er ikke farligt, og det er ikke noget, som har en langvarig effekt på kroppen. Det er også en myte, at man ikke kan blive gravid, hvis man tager fortrydelsespiller. En ting er sikkert – det er meget mindre hårdt for kroppen at tage en fortrydelsespille, end at skulle gå igennem en abort. Men det er kun dit eget valg, og vi kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre.
En vigtig pointe med fortrydelsespiller er også, at de virker ved at udskyde ens ægløsning. Når der ikke er et modnet æg, så er der ikke noget sædcellen kan befrugte, og derfor bliver man ikke gravid. Men det betyder også, at hvis man allerede har haft ægløsning, så virker fortrydelsespillen ikke særlig godt. Det kan man dog kun bruge til noget, hvis man har en regelmæssig menstruation og ved hvor henne man er i sin cyklus. Det er også vigtigt at vide, at man skal tage en fortrydelsespille så hurtigt som muligt – helst inden for 3 dage efter ubeskyttet sex. Men man kan også købe en slags pille, som kan tages op til 5 dage efter. Under alle omstændigheder kan det være en god ide, at du tager en graviditetstest på den dag, hvor du forventer at få din næste menstruation, hvis den ikke kommer. Lige meget hvad du vælger, så må du slå koldt vand i blodet, og væbne dig med tålmodighed. Og så kan du trøste dig med, at risikoen for graviditet trods alt er mindre.
Du er velkommen til at skriver herind igen på chatten, eller ringe til os på telefon 70202266. Vi har åbent alle hverdage fra kl. 15-19.
Med venlig hilsen
Sexlinjen XX131