Spørgsmål:
Hej Mig og min kæreste havde beskyttet sex for første gang forleden, og jeg mistede min mødom. Efter moget tid tog han kondomet af, og fik precum på fingrene. Bagefter gav han mig finger men han glemte at vaske det af. Dagen efter min ægløsning begyndte jeg at bløde som om jeg havde menstruation. Jeg googlede mig frem til at det måske er et tegn på graviditet men passer det?

Svar:
Hej og tak for dit spørgsmål,
Det er rigtigt, at der kan være nogle sædceller i præsperm/precum, så derfor kan man godt blive gravid af at få det op i skeden. Alligevel mener vi ikke at der, ud fra det du beskriver, er en stor risiko for, at du er blevet gravid. Grunden til at vi mener sådan er for det første, at der slet ikke er lige så mange sædceller i præsperm som i rigtig sperm - derfor er præsperm meget mindre 'effektivt' til at forårsage graviditet. Desuden er chancen for at en levende sædcelle kan være kommet helt op i livmoderen, hvor den kan gøre dig gravid, langt mindre, når du har fået finger, end hvis din kæreste var kommet, mens han var oppe i din skede.
Det er rigtigt, at en lille blødning kan være et tegn på, at man er blevet gravid - det er det man kalder en 'implantationsblødning'. Der kan dog også være andre grunde til, at man pludselig bløder - måske endda, at du har fået din menstruation tidligere denne gang. Hvis det er din menstruation, som er kommet nu på det her tidspunkt, så er det et tegn på at du ikke er gravid. Man kan nemlig ikke være gravid og have menstruation på samme tid.
Det lyder altså ikke særligt sandsynligt, at du er blevet gravid. Dog kan vi jo heller ikke fuldkommen udelukke det. For at få en større sikkerhed, og måske få noget ro i maven, kan du tage en graviditetstest. De koster ikke mange penge og kan købes på apoteker og i supermarkeder. Du kan tage en graviditetstest på den dag, hvor du normalt ville have haft din menstruation - eller 3 uger fra den dag, hvor din kæreste gav dig finger med præsperm på fingrene.
Vi håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Hvis du godt kunne tænke dig at høre mere eller for nærmere rådgivning, er du mere end velkommen til at ringe til os på 70 20 22 66 eller chatte med os her - alle hverdage mellem 15 og 19.
Med venlig hilsen,
Sexlinien, xx140