Spørgsmål:
Er det ulovligt? Og kan man straffes hvis man har sex med en pige og man ved uheld kommer til at gøre hende gravid også selvom hun er i den lovlige lavalder 15??? Det tænker jeg meget på, hvis det skete, hvad der ville ske efterfølgende?

Svar:
Hej med dig!
Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Så hvis man er 17 år og har sex med en på 15, hvor begge har lyst til at have sex med hinanden, er det lovligt ja. Også selvom den ene bliver gravid ved et uheld. Som udgangspunkt er det en god idé, at bruge prævention f.eks. kondom, hvis man ikke vil gøre nogen gravid.
Hvis man har sex med den samme partner, og er blevet testet for sexsygdomme, kan man også bruge hormonel prævention som f.eks. p-piller eller spiral. ​Til gengæld er kondom smart, fordi det både beskytter mod graviditet og sexsygdomme.
Hvis en 15-årig pige bliver gravid, må hun tage stilling til, om hun vil gå gennem graviditeten eller få en abort. Hvis hun gerne vil have en abort, skal hun gå til lægen. Lægen har brug for en underskrift fra den gravides forældre. I meget særlige tifælde kan lægen vurdere, at den gravides forældre ikke bør involveres.
De bedste hilsner,
Sexlinien XX11