Spørgsmål:
For et par dage siden havde mig og min kæreste sex for første gang. Vi er begge 14 år gamle, og ingen af os har prøvet det før. Vi var alene hjemme, og vi valgte at have sex den aften. Vi havde intet kondom eller p-piller, så vi gjorde det uden noget som helst beskyttelse. Jeg trak min penis ud et par sekunder inden jeg skulle komme, så jeg ikke gjorde det i hende. Jeg er rigtig nervøs på min kærestes vegne, både med graviditet, men også om der er risiko for sex sygdomme for os begge… Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej! Det er godt, du skriver, for det er ikke sikkert nok, når drengen trækker sig ud før han får udløsning (det kan du læse mere om på vores side om afbrudt samleje her).
Din kæreste kan måske nå at tage en fortrydelsespille før der er gået 120 timer (fem døgn) efter, I havde sex - I kan læse mere om fortrydelsespillen her. Men selvom den kan virke i op til 120 timer efter, skal den tages hurtigst muligt.
Så skynd dig at snakke med din kæreste om, at hun tager en fortrydelsespille - det er det eneste, du kan gøre lige nu. Men så kan du sørge for at I har kondomer til en anden gang, I har sex, så du ikke behøver at være så bekymret igen.
Når det var første gang for jer begge, så er der ingen risiko for smitte med en sexsygdom bortset fra, hvis en af jer havde et forkølelsessår, da I havde sex - forkølelsessår skyldes nemlig herpes og kan smitte ret let, når man har et sår.
Vi håber det svarede på dit spørgsmål - har du flere spørgsmål eller er i tvivl om svaret, så skriv igen. Du kan også ringe elelr chatte med os på hverdage kl. 15-19.