Spørgsmål:
Er det normalt som 14-årig ikke at have været i seng med en pige? Næsten alle mine venner i min klasse har været i seng med en pige eller flere. Men det har jeg bare ikke. Jeg glæder mig helt vildt til, at jeg får chancen engang. Men jeg er nervøs for, hvordan pigen vil reagere, hvis hun opdager, jeg ikke har gjort det før? Bliver jeg måske afvist, eller måske ser hun det som en fordel? Måske er der mange, der ikke kommer i seng med en pige, før de er 17-18-19 år. Jeg kan finde på at gå i seng med næsten hvem helst bare på grund af det. Jeg er egentlig ligeglad, om jeg er fuld eller ej. Måske er jeg en desperat person, som kun er ude på af få den første gang overstået, så man kan komme ordentlig i gang with the hot stuff

Svar:
Hej, tak for dit spørgsmål
Ja, det er helt normalt ikke at have været i seng med en pige som 14-årig. Faktisk er gennemsnitsalderen i Danmark omkring 16-17 år, så du er langt fra alene.
Det er dejligt, at du glæder dig. Og måske netop derfor lidt ærgerligt at føle, at den første gang bare skal overstås? Sex skal jo helst være dejligt – også første gang, selvom det godt kan være lidt akavet. Husk at der ikke er nogen fast ”opskrift” på hvornår eller hvordan man har sex første gang. Man behøver heller ikke ”gå hele vejen”. For de fleste er det rart at starte lidt blødere med kys og nus og berøring af hinandens kroppe. Der er i hvert fald ikke nogen forkert måde eller tidspunkt at gøre det på, så længe I begge to har lyst og mærker efter løbende om I selv og den anden person stadig har det. Det er nemlig helt okay at skifte mening undervejs også.
Du skriver, at du er ligeglad med om du er fuld eller ej. Det er rigtigt, at nogle er fulde første gang, men det er der også rigtig mange der ikke er. Man bliver måske lidt mere modig, når man er fuld, men så kan det for nogen være lidt sværere at gennemføre sex og mærke efter egne og partneres grænser. Man må selv vurdere hvad der er bedst for en, men det er værd at tænke over. Det er desuden en god idé at tænke på prævention (fx kondom), inden du har sex første gang, så I undgår graviditet eller smitte med sexsygdomme.
Du kan læse lidt mere om den første gang her, hvis du har lyst.
Vi håber, du fik svar på dit spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at fange os på chat eller telefon: 70 20 22 66 alle hverdage mellem 15:00-19:00.
Hilsen Sexlinien, Xx130