Spørgsmål:
Hejsa. Jeg har for nyligt haft sex for første gang. Da vi gjorde det føltes det ikke som om han kunne komme helt ind, hvilket jeg ikke ved om er normalt. Min mor har haft vaginisme, og jeg er før blevet undersøgt for det, hvor lægen konkluderede at alting så normalt ud, for en der ikke havde haft sex før. Jeg har aldrig oplevet ubehag ved at have fingre eller tamponer deroppe, men der var noget ved selve penetrationen der ikke føltes rigtigt. Jeg har efterfølgende prøvet at mærke efter med en dildo selv, hvor det også gjorde for ondt. Er det bare fordi jeg skal vende mig til det? Eller kunne det tyde på at der er noget galt?

Svar:
Hej med dig
Sex skal ikke være ubehageligt, og det skal ikke gøre ondt. Men det er normalt, at penis i skede sex ikke altid lykkes ved første forsøg. Nogle gange skal man vænne sig til peneterationssex (penis i skede sex), når man lige er begyndt at være seksuelt aktiv. Du skriver, at du ikke har noget problem med at få en tampon eller en finger op i skeden, men du oplever smerter, når du fører større ting som en dildo eller en pik op. I kan prøve at have større fokus på at kysse, kramme og alt andet som ikke handler om penetrationssex. Nogle gange har man brug for en lidt længere forspil, hvor man fokuserer på hinandens kroppe og kysser og krammer en masse. Så det kan være at I skal bruge længere tid på det. Giv din krop mere tid og lyt til den. Det kan tage lidt tid før kroppen vænner sig til penetrationssex, så giv den, den tid den har brug for.
Vi vil også tilføje, at Vaginisme ikke er en arvelig tilstand, og derfor vil du nødvendigvis ikke opleve vagnisme, når din mor har haft vaginisme.
Hvis du oplever meget ubehagelige smerter i længere tid skal du kontakte lægen.
Vi håber at svaret gav mening, og ellers er du meget velkommen til at skrive igen. Du kan også chatte med os på alle hverdage fra 15-19, eller ringe til vores telefonlinje på: 70 20 22 66
De bedste hilsner Sexlinien