Spørgsmål:
Hej er anal sex farligt ? 2 spøgsmål har hørt man kan bruge anal skyller før ? Skal man det eller kan man gøre det uden ? . 3 hvad skal man gøre før anal sex ? Eller kan man bare starte ?. Med en mand

Svar:
Hejsa! Analsex er ikke farligt. Det er dog vigtigt, ligesom med alt sex, at man gør sig nogle overvejelser om at mindske risikoen for sexsygdomme. Det kan man gøre ved at alle parter bliver testet inden, eller at man bruger kondom. Det er også vigtigt at man mærker efter, bruger glidecreme og tager sig god tid når man har analsex, så man ikke kommer til at lave nogle rifter i endetarmen. Nogle vælger at skylle ud med en klystersprøjte inden, men det er ikke et krav. Hvis man ikke skyller ud, er der en risiko for at der kan komme små rester afføring på penis/dildo/fingrene. For nogle er det meget vigtigt at undgå, og andre er mere ligeglade. Snak evt med din sexpartner om det. Hvis man vælger at skylle, skal man huske ikke at gøre for alt tit, da det også fjerner de nødvendige og gode bakterier i tarmen og gør slimhinden mere tør og skrøbelig.
Vi har lavet en video med info om analsex, og skrevet en guide til hvordan man kan komme i gang, så hvis du mangler noget inspiration, kan du følge linket her:
https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/analsex
Håber at det hjalp! Ellers må du altid skrive eller ringe ind igen.
Hilsner,
Sexlinien